Hidup banyak memberi, Mati di rahmati Ilahi

Hidup  banyak memberi, Mati di rahmati Ilahi

Rabu, 1 Ogos 2012

Imam Mekah

Alor Gajah, Melaka, 1ogos2012 - balik rumah mentua berbuka di sana kerana dijadualkan isteri akan bertugas semasa 1 Syawal. So balik awal dulu dan sekurang-kurangnya, rasa rindu pada keluarga akan dapat ditampung, kasih sesama insan adalah sunnah baginda SAW. Namun terkadang membaca laporan akhbar manusia yang hidup kebinatangan sehingga sanggup membunuh anak kandung sendiri adalah tidak masuk akal dan sememangnya perbuatan itu tidak berakal. Kita janganlah menghukum orang atau manusia lain, contohnya begini, si Ibu membunuh anaknya dengan membaling anak kecil itu dari tingkat bangunan sehingga anak itu mati. Lantas masyarakat zalim dan lebih zalim dari binatang. Aku mengambil kesimpulan begini, mungkin ibu tadi di saat ia melakukan jenayah tersebut ialah ketika dia tidak berakal waras, mungkin kerana tekanan emosi yang kuat dan boleh dikatakan ia GILA. Di sinilah beruntung jika agama menajdi pakaian kita, hidup kita bersyariat dan terpelihara. mudah-mudahan.
aku ada anak kecil, dan aku berpengelaman membesarkan anakku dari dilahirkan sehinggalah di saat ini, ragamnya, sakit demamnya, perangai ragamnya, aku rasai dan menerima keletahnya dengan pandangan positif. Bila pandangan mata kita menilai sesuatu dengan positif, maka ianya kan jadi positif dan lebih terasa kemanisannya walaupun ianya sebuah penderitaan, tengok sahaja anakku berperangai semasa di dalam bulan puasa. Sedar-sedar dari tidur dia habiskan bedak sebotol main-main dengan muka tak bersalah, macam nak buat capati je, hehe... dah lah kerajaan tengah kempen Janji dicapati, hehehe... ok no komen pasal politik kerana terasa masih tidak bebas.
tidak mengapalah nak oooiii, mainlah asal anas gembira. masa kecil ni tidak mengapa, tapi bila dah besar jangan tewas membesar menjadi ulama dan bantu masyarakat ya!
Aku tidak meletakkan apa-apa syarat atau paksaan buat anakku samada dia mahu jadi apa, namun aku mahu dia jadi yang terbaik di dunia dan di akhirat. Begitu juga aku, aku sangat bercita-cita mahu menjadi imam Masjidil haram dari kecil lagi, sehinggakan di saat ini aku masih teruja melihat mereka di kaca tv semasa siaran langsung dari mekah, semasa aku berumur 12tahun, aku telah dilatih setiap kali ramadhan akan ke masjid Kampong Bharu untuk mengikuti teraweh bersama Syeikh Idris dari Mekah.
semuanya pasal masjid kan? Masjid adalah tempat sujud dan dikenali sebagai rumah Allah, dan sesiapa yang menghadirinya akan dianggap sebagai tetamu Allah. adakah hati ku hitam dan tidak bersih kerana sehingga saat ini doa ku masih belom berjawab dan terjawab.... hem, mungkin aku tidak layak mengimarahkannya.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan