Hidup banyak memberi, Mati di rahmati Ilahi

Hidup  banyak memberi, Mati di rahmati Ilahi

Selasa, 26 Februari 2013

Awat hang lagu ni???

Kangaq, 22Feb2013 - Sebenarnya Kangar lah kan, Ibu negeri Perlis. Aku hadir sempena majlis pentauliahan bagi peguam syarie negeri Perlis lanjutan daripada penulisanku ke perlis dengan menaiki bas dan sehingga tersesat. Kini aku memandu dengan menaiki Livina, asalnya mahu sahaja aku menggunakan alphard tetapi disebabkan baru sahaja pulang dari Johor Bharu dan kini ke Utara pula. Lagipun aku berdua sahaja dengan kawan lama yang akan bertindak jadi mover aku semasa majlis pentaulihan. Alhamdulillah semua urusan di Perlis telah dibantu oleh kawan rapat lama semasa belajar di Pusat Bahasa Arab di Kelantan dulu, dari dokumen ke mahkamah sampai ke penginapan dia sediakan untuk aku. Mungkin dia baca tulisan ni, terima kasih tidka terhingga dan aku berdoa agar Allah merahmatinya sekeluarga.
gambar selepas selesai majlis pentauliahan bersama-sama dengan adik-adik junior yang belajar satu universiti dan kini mereka membawa haluan masing-masing. Apa yang aku tahu dari 4 ke 6 orang yang hadir masa sesi temuduga lepas, hanya 2 ornag inilah yang lulus temuduga, isunya ialah kekentalan mereka menjadi peguam. Aku berborak dengan ayah kepada salah seorang adik junior tentang peguam yang memperjuangkan kebenaran, sunah orang bertaqwa mencari benar, setelah boleh memperjuangkan hak sendiri barulah boleh memperjuangkan hak orang lain. sebagaimana firman Allah SWT di dalam Quran, "wahai orang-orang yang beriman, peliharalah diri kamu dan keluarga kamu daripada api neraka" - Allah ingatkan kita, jaga diri sendiri dahulu dan barulah kita mampu dan boleh menjaga orang lain.
Sepanjang perjalanan aku ke sana, aku ditemani dengan seorang kawan peguam, Nuaim. Asalnya aku tidaklah rapat dengannya tetapi disebabkan dia tahu jalan ke Utara ditambah dia aku minta tolong jadi mover maka keramahan kami lebih rapat sepanjang 6jam perjalanan, termasuklah singgah di rumahnya di Hutan Kampung dan bermesra dengan keluarga mereka. Jenis keluarga kuat agama ni insha allah boleh lah sembang masuklah apa yang dicerita. dia ajak aku makan malam tu di Kuala Perlis, perghhh memang manis lah udangnya, ikannya segar-segar, malam tu sampai muntah-muntah lah aku kat bilik hotel. memori tu...
Lokasi bermalam di Hotel Seri Malaysia Kangar, ni pun setelah sesat beberapa kali mencari di Kangar...

Pengalaman indah di sana, walaupun sekejap itu sahaja perjalanan aku ke Utara dengan memandu sendiri, aku bergegas pulang ke rumah untuk study kerana esok adalah peperiksaan di UKM, study steady, reslut Mari...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan