Hidup banyak memberi, Mati di rahmati Ilahi

Hidup  banyak memberi, Mati di rahmati Ilahi

Isnin, 1 Julai 2013

Alam baharu di akhir 2siri usia

Lebuh Pantai Georgetown, 2Julai2013- di saat ini aku menulis dari dalam kereta, kerana menantikan majlis pentauliahan peguam syarie bagi negeri Pulau Pinang. Ada gambar yang aku kumpulkan sebelum tarikh ini iaitu pada 30jun yang lepas bersamaan pada hari Ahad adalah jatuh hari jadiku yang ke-29 tahun. Selamat Hari Jadi Razi!!! aku sambutnya juga di Kuala Terengganu di kedai tepi jalan dengan nasi berlaukkan sup ekor dan sotong bakar. Keseorangan. Tidur juga di dalam kereta. Aku sampai di KT dalam pukul 12tengahmalam dengan merasakan buat apalah nak membazir tidur hotel sebab kes esok pada pukul 9pagi di mahkamah tinggi KT. Hidup aku pun simple je, lagipun kita semua akan bersendirian. aku makan apa yang ada dan Allah masih rezekikan pada aku, tetapi perasaan sayu ada. mungkin inilah rasa dan syahdunya mak ayah bila anak-anak mereka tidak pulang lagi ke pangkuan mereka.

Namun, bila sampai sahaja di rumah, dengan muka yang comel dan menggembirakan hatiku ini, Anas sambut dengan sebiji kek tanda kebahagiaan keluarga kecilku ini. Terima kasih buat isteri dan anak daddy, mmmuuuaaahh.. kekadang tulisan lebih mudah untuk diluahkan daripada kata-kata. terukkan aku sebagai suami. eh, bukan selalu tau!
tapi esok aku terpaksa bersiap bagi menghadiri kursus selama seminggu bersama rakan, kenalan, dan orang-orang yang tidak pernah aku kenali sebelum ini. Baharu sahaja balik dari Terengganu dan aku terpaksa seminggu pula berpisah dengan mereka demi misi dan cita-cita yang berikutnya. Memang benarlah perjuangan itu pahit tetapi manis bagi mereka yang berSABAR.
aku  tak pernah membayangkan suasana seperti ini, tapi aku telah hadapinya. sebaik sahaja sesi petang ini mengikut jadual aku akan berangkat pula ke Pulau Pinang bagi misi seterusnya dan teringin sangat berjumpa Opah di kampong, lama juga aku tidak menziarahinya.
sejuk bro...
dalam banyak-banyak peserta, aku terserempak dengan rakan semasa mengaji di pondok, Allah.. berpuluh tahun dah, dan dia adalah salah seorang peserta yang akan memberikan ku saingan. Aku tidak risau pasal pertandingan kerana Allah telah menetapkannya dari awal siapa yang bakal menang tetapi selagi ada daya usaha akan ku atur dengan strategi dan perancangana agar berjaya dan bersungguh-sungguh disamping teruja belajar sesuatu dari mereka yang pakar.
Namanya pelik, Tantowi dan sekali imbas macam orang Afrika tetapi dia orang Uganda, hahaha.. bukanlah dia orang Kedah habaq hang.. hampir 20tahun aku tidak berjumpa dengannya. Hebatnya perancangan Allah. ok, di saat petang aku menggerakkan rumah kedua ku ini ke Gopeng dahulu bagi ziarah opah di samping mandi dan berehat dan dalam jam 10.30 malam aku mereuskan perjalanan ke Padang Kota. Aku tidur di stesen minyak berhadapan dengan bangunan UMNO yang runtuh tiang komunikasinya dalam kenderaan dan banyak pula post komen kawan-kawan dari FB termasuklah umi di Indon semasa ini. Ya malam kedua aku tidur di dalam kereta. banyak nak cerita tetapi Alhamdulillah selamat kerana aku mencari pejabat agama sampai 2 pagi rupa-rupanya hanya di depan mata kerana signboard di letakkan di atas bangunan, oh sedih!!! nanti aku tulis lagi pengalaman ni.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan