Hidup banyak memberi, Mati di rahmati Ilahi

Hidup  banyak memberi, Mati di rahmati Ilahi

Ahad, 20 Januari 2013

Panggilan Pulau

Sg.Ramal, 20hbJanuari2013 - Sebaik mendapat surat temuduga bagi negeri Pulau Pinang, lantas terus aku merencana percutian di sana. Mana tidaknya, sudah lama aku tidak memanjakan diri dengan berjalan rehlah seperti ini, lagi-lagilah bila telah ada seorang anal lelaki yang sihat bijak, dan cergas. Bukan memuji sendiri tetapi segala tenaga dan emosi perlu disatukan agar didikan untuk anak adalah keutamaan kerana mereka adalah harta dan aset kita, baik di dunia dan di akhirat. 

Sesetengah rakan-rakan peguam bertanyakan kepada aku, ko ni kenapa sibuk-sibuk sampai satu Malaysia ko pusing untuk mendapatkan tauliah guaman bagi syariah, dah lah nanti kena bayar banyak, penat, dan sebagainya, dan aku mempunyai jawapan sendiri kerana apa kata nabi SAW tentang umur dan usia kita, masa muda sebelum masa tua, maka aku perlu kejar selagi mampu berlari. ia kan? hehehehe... Sebenarnya aku pernah ditegur oleh seorang kawan, dia perasan setiap kali aku melakukan sesuatu pastinya segera, dan seolah-olah aku menggunakan tenaga tubuh tanpa penat dan semaksimumnya, aku mengiyakan walaupun selama ini aku tidak perasan sebegitu, secara seloroh aku menjawabnya semula, mungkin aku kena naik Ferarri san, cepat sikit berurusan. Hehehe..
Secara hakikatnya, tugas isteriku juga sukar untuk mendapatkan cuti, dan pada asalnya aku pasrah kalau kami tidak pergi bersama, akan ku pergi seorang sahaja. Alhamdulillah, percutian ini walaupun ringkas, pendek tetapi bermakna bagiku. Aku puas hati dalam sesi temuduga, aku puas hati menikmati makanan, aku puas hati tinggal di hotel, perjalanan semuanya, maka benarlah firman Allah SWT di dalam surah ar-Rahman, nikmat yang manakah yang telah kamu dustakan??? Banyak sungguh kasih sayang Allah SWT kepada kita semua, mudah-mudahan kitalah sebahagian daripada hamba-hambaNya yang bersyukur. 
Oh ya, inilah namanya "Pasambuq" atau secara ejaan literalnya ialah Pesembur, memang agak sedap apabila dimakan kerana ianya campuran makanan laut yang disajikan dengan kuah kacang, tetapi senang aku cakap beginilah, maaaahhhaaaalllll, mungkin kerana aku orang luar, atau dalam erti kata lain aku dah sedaya upaya cakap pinang pekat tu, sampai kepala pun duk pusinglah, tetapi jauhari telah mengenal maniam, eh manikam. hehehehe... walaubagaimanapun makan di pinang bukan nak cakap apalah, aku duk makan nasik kandaq baguuuiiihh duk ada di Nasi Kandaq Lineclear satu pinggan samapi RM30 lebih... Udang galah duk loncat atas nasi tu.. hehehe, ini cerita-cerita orang-orang Marhein macam aku, kut adalah anak raja baca blog aku ni dia tak pandang pun, sebab aku ada kenal seorang usahawan lah, jual barang produk jenazah pun, amboi dah berubah dah, dulu makan di gerai je, sekarang kalau jumpa makan di KLCC tu, sekali makan roti je pun dah lebih RM500, hem, yelah banyak duit, masih ramai anak yatim yang belum makan kan?
Mujurlah kedatangan aku pada hari tu sempena Hari Ponggal, bagi penganut agama Hindu dan hotel tidaklah ramai kerana berhadapan dengan hotel ini adalah kuil hindu di Penang di Jalan Macalestar, mungkin aku salah eja sebab duk ingat-ingat je, so sempatlah main kolam dan dapatlah pakai pelampung, hehehehe, sebnarnya misi 2013 selain kuruskan badan aku tengah nak belajar berenang kerana nak ikut sunah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan