Hidup banyak memberi, Mati di rahmati Ilahi

Hidup  banyak memberi, Mati di rahmati Ilahi

Isnin, 14 Januari 2013

Suatu petang yang damai di Tasik Mines

Georgetown, 14Januari2013 - masih lagi berlegar-legar di sekitar Penang mencuba kelainan dari negeri-negeri lain, adakah pasambuq nya, atau rojaknya, atau bahasa perbualannya atau apa sahaja yang boleh aku kenali dan perhatikan, berjalan... bermusafirlah.. melihat keagungan Allah.. meninjau menelitilah... antara bait-bait lagu Raihan yang segar dalam ingatanku...
Secebis gambar bersama kelaurga ketika berada di Tasik Mines pada suatu petang menyenangkan pemikiranku walaupun dihujani keserabutan di kepala dengan seribu satu perkara, maklumlah selagi masih hidup di dunia inilah hakikat yang wajar semua Bani Adam AS tempuhi. Air adalah anugerah Allah SWT pada nya ada kelebihan dan ketenangan. Maka benarlah sabda nabi SAW di antara ketenangan dengan memikirkan kejadian alam dan juga menyentuh kepala anak-anak yatim.  
Gambar kenangan yang kurakamkan ini bukanlah bersifat mempromosikan Mines dan sudah pasti ada di kalangan pembaca yang sudah pasti mengetahui tentang water boat di sini, suatu petang yang damai, ku lihat kau menanti seorang teman, teman yang takkan datang... hehehe ni kan lirik lagu XPDC, hehhe saya sebut mana yang saya pernah dengar, sebab bila kita tahu perkara lagho juga, akan menyebabkan kita bercakap benar tentang perkara tu dalam dakwah, kerana kita telah melaluinya.
ini harga tiketnya yang hampir RM50 untuk 15 minit bagi 2 orang, duit boleh pergi dan datang, tetapi kenangan yang manis akan terpahat di jiwa untuk dikenang semasa tua.
ini bila dalam kawasan apartmen yang ada di tepi highway yang bumbung dia macam chinese design.

Apakah hukum memelihara binatang peliharaan seperti ikan atau burung? maka aku simpulkan pandangan jumhur ulama dari perbincangan mereka yang panjang, sekiranya kita dapat mengelakkan kezaliman dan kemudharatan dalam menjaga binatang tersebut maka hukumnya harus, termasuklah burung yang sepatutnya boleh terbang tetapi dikurung dalam sangkar maka hukumnya berubah jadi haram.

itu rumah pemilik The Mines, seorang berbangsa cina yang kaya raya di tanah orang Melayu. Racist? inilah kecuaian kita, sepatutnya kita jadikan pengajaran dan bukannya iri hati, kerana orang yang berfikir akan memperbaiki kesilapan mereka.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan