Hidup banyak memberi, Mati di rahmati Ilahi

Hidup  banyak memberi, Mati di rahmati Ilahi

Ahad, 23 Jun 2013

Bath Tab punya pasal...

Kota Bharu, 23Jun2013- setelah dua tahun memiliki sijil guaman di negeri Che Siti Wan Kembang, tuntutan sebagai pemegang tauliah peguam syarie negeri Kelantan memanggil dengan membantu seorang kawan yang diuji dalam perkahwinan mereka. Kedua-duanya dari kalangan orang yang baik-baik, cuma mungkin kerana faktor balas dendam sesame pasangan yang menyebabkan perkara-perkara seperti ini mudah terjadi. krisis rumah tangga bukanlah sesuatu yang baharu, ianya menuntut kecekalan kedua2 pasangan, bukan hanya sebelah pihak.

Kenapa entri hari ni pasal bath tab? pada hemat aku jarang rumah-rumah orang melayu memiliki bath tab dan berendam dengan masa yang agak lama menikmati hidup bak kata orang putih la, hem.. aku ada dua pandangan di sini, pertama Islam melarang buang masa dan duduk lama-lama dalam bilik air, samada jamban atau pun tempat mandi kerana ada orang bezakannya, selagi mana ianya tempat kotor yang digemari iblis maka kita wajar jauhkan, sebab tu ruma orang dulu-dulu jamban atau bilik mandinya di luar, rumah. kenapa aku cakap bilik mandi pun kotor? sebab kita membersihkan diri dengan meratakan air ke seluruh badan dengan membuang kekotoran yang terdapat pada badan dan tidak semestinya najis. sebab tu kita tak kata sinki itu tempat yang kotor walaupun kita membuang sisa makanan sebab kita tidak mandi di sinki, bahkan niat mandi wajib pun sebut kita berhadath besar, maka samada bilik air atau jamban maka kedua2nya tempat kotor yang makruh kita berlama-lama di dalamnya.
 
Isu kedua ialah berendam dalam bath tab yang diamalkan oleh firaun pada zaman dahulu sehingga menghindarkan pelbagai penyakit, sebab tu barat akan merasakan berendam di bath tab dengan ubat aroma terapi akan mengurangkan stress dalam hidup, kita pun pernah dengar orang tua2 kata kalau berendam di kolam air panas akan menyembuhkan penyakit gatal2 dan kudis, penyakit menggatal tak boleh sembuh melainkan kalau dah ajal. hehehe..
 
malang tidak berbau, malang satu kawasan di Indonesia, maling ialah pencuri dalam bahasa Indonesia dan begitu juga rezeki, juga tidak berbau, yang berbau hanyalah makanan-makanan yang berbau atau baulu, gabungan bau lu buka kuih bahulu.. hehehehe.. setelah tiba di kota bharu dan mencari hotel yang penuh di Kelantan ni akhirnya aku redho memilih hotel yang mahal di sini iaitu renassaince dan pada mulanya call kata penuh sampai 4 5 kali call dan akhirnya operator kata ada kekosongan tapi business class, hem berapa tu? oh kerana istimewa pihak hotel membenarkan aku bayar kadar deluxe sahaja dalam 3ratus lebih dan diupgrade ke business class, wow.. ini namanya rezeki dan Alhamdulillah bath tab yang aku bayang2kan dalam 2 minggu lepas kerana teringin nak berendam atau main air kat swimming pool ke akhirnya dimakbulkan Allah. Tak caya tanya bini aku? hehehe..
kekadang melihat telatah Anas yang berselera dan ceria je kalau gi tempat mahal-mahal, makan mewah-mewah, hem macam manalah anak-anak yang bukan makanan ada depan mata malah peperangan yang sedang dihadapi, sebab tu aku memang tak boleh tengok anak-anak di Syria, Mesir  atau Palestin yang dibunuh atau diserang menggunakan senjata kimia. Bersyukur lah duhai anak...


makanan sarapan pagi di mana-mana hotel pun rasanya lebih kurang sahaja, kalau takde telur separuh masak maknanya belum cukup heaven lah orang kata, sebba tu hotel-hotel banyak bagi free sahaja, hehehe.. apa-apa pun pagi ini akan bersemangat memperjuangkan kes Saman Penghutang Penghakiman yang aku mewakili pihak isteri yang minta suami bayar segala nafkah-nafkah yang tertunggak mereka. moga diberikan kekuatan itu.
sengaja aku masukkan beberapa keeping gambar sekitar program motivasi sebelum ke Kelantan yang lepas.. Ada yang kata seronoklah jadi motivator, dapat banyak duit, boleh jadi kaya.. Oh.. Bullshit!
 
Jangan confius antara motivator, ustaz, pendakwah, kaunselor atau pakar psikologi... Mengajar ni luas ... jadi pensyarah, juru latih, cikgu and many more career including penceramah dan pendakwah semuanya mengajar tapi mereka berbeza ...walaupun ada ustaz yang juga pendakwah, ada motivator yang juga ustaz, ada kaunselor yang juga mot...
ivator etc... but they are actually different ...!!

Ada ramai yg tanya abang on how to be a motivator ... my answer is simple ... I never want to be a motivator ... this is not my choice of career .. infact being a motivator is not a career ... for me being a motivator is not a choice ... it is a responsiblities ... a task given by God ... 

You can become a doctor and also a motivator
You can become an accountant and also a motivator
You can become anybody and also a motivator ...
When God choose you to do so ...

If you have been choosed by God then God will equip you with all the skills and the things needed for you to be a motivator such as :-

Extra ordinary energy to travel night and day thousands of kilometres everyday

Extra ordinary challenges and difficulties in live to make you strong and humble ...

Extra ordinary patient and passion on something you do to make you learn they value of sacrifices ...

Extra ordinary achievement on something you work out to let you being thankful ...

Extra ordinary miracles and many more to let you close to God ...
If you just want to be a motivator because you enjoy talking, you enjoy handling a program, you enjoy being a pubilc figure and you enjoy to see the RINGGIT etc ... YOU ARE TOTALLY WRONG !

Being a genuine ... I REPEAT ... GENUINE MOTIVATOR (Which means there are thousands of fake motivator outside) ... you will be tested by God every single night and day with so many difficulties and challenges in live ... can you cope with that??

Majlis Sambutan Maulidurrasul yang berada di surau sementara akasia Park dengan dipersembahkan bacaan al Quran oleh juara kebangsaan Sutaz Anuar Hassin yang juga kawanku semasa di Sekolah Menengah Agama Slimriver Perak, biasalah kalau kawan tu yang baik-baik je, hehehe.. Dia dari dulu lagi memang bagus dan sangat bersemangat atau Enthusiastic dalam bab quran ni, aku ni suam-suam kuku je.
sekitar gambar bilik yang kalau ikut normal rate untuk business class around 500-1000 hengget.

bukan lah jakun sampai nak ambil gambar toilet, tapi kut kalau boleh buat kat rumah tak payah la gi ke hotel ke mana-mana. hehehe..
jauh perjalanan luas pemandangan, ini kali kedua aku memandu Alphard dan sampai ke bumi bertuah serambi mekah. sepanjang perjalan yang agak jauh dah meletihkan tetapi tidaklah letih sangat kerana perjalanan yang telah dirancang dan bersungguh-sungguh walaupun kes seperti ini bukanlah kes yang menguntungkan. hehehe.. aku kira buat probono kes je ni sebab kawan kan, hehehe anyway aku happy itu yang penting dan semoga Allah membalas amal jariah ku ini.
 
Yang paling seronok sepanjang perjalanan ini adalah si kecil yang duudk di belakang sambaing menonton rancangan kesukaannya, wah macam aku juga kan, dan orang lain pasti akan ada rancangan kegemaran mereka. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan