Hidup banyak memberi, Mati di rahmati Ilahi

Hidup  banyak memberi, Mati di rahmati Ilahi

Isnin, 3 Jun 2013

Selamat Pengantin Baharu Kaba

Universiti Malaya, 4Jun2013 - sambil-sambil menyiapkan beberapa helaian warkah penulisan ilmiah maka aku merehatkan jari-jari menulis dengan menulis sedikit catatan kisah hidup walaupun bukanlah menggambarkan 100 peratus tentang hidupku. hem kaba atau nama sebenarnya ahmad fahmi Othman, ada sesuatu yang menarik dalam kisah perkahwinannya. kes ini bukanlah untuk mengaibkan siapa-siapa tapi mungkin boleh dijadikan iktibar dan contoh yang bermanfaat kepada pembaca.
 
Dia kawan sekolah menengahku dan juga ketua kumpulan nasyid semasa kami berdakwah menggunakan nasyid dan dia merupakan seorang pendidik di salah sebuah sekolah sekitar kajang. apa pandangan anda apabila anak anda menyatakan hasrat mahu berkahwin dengan seorang janda yang ada anak 3 orang sedangkan usia anak anda baharu sahaja 27 tahun. jarak umur dan status kepada bakal menantu anda apatah lagi dengan status anda yang dihormati di kalangan masyarakat. inilah kisah dia dan pasti anda telah terfikir apa dah takde anak dara lain ke dalam dunia ni.
kehadiranku ke majlis berbahagianya menjawab kesemua soalan 2 atau 3 tahun lepas di mana dia dating ke rumah dan mengadu pasal masalahnya dan menangis. lelaki menangis, inilah yang aku mahu kongsikan betapa air matanya itu menjadi ubat dan penawar dalam kesakitan penderitaannya ini. teringat sebuah hadith bai SAW apabila ada sahabat yang berkahwin dengan janda dan nabi SAW bertanya kepadanya, kenapa tak kawin dengan anak dara kerana kamu dapat bermain-main dengannya dan dia pun begitu, maka jawab sahabat tadi beliau berkahwin dengan janda kerana adik beradiknya yang masih ramai dan usia kecil, maka kalau kawin ngan janda ada pengalaman membantunya menguruskan kehidupan tetapi kalau kawin dengan anak dara kurang pengalaman.
 
ada hikmahnya dalam setiap perkahwinan, sesiapa pun yang dijodohkan dengan kita adalah takdir dan ketentuan Allah SWT tanda pasangan kita selayaknya dan sepatutnya pada kita. dalam kisah ini pengajaran yang paling besar ialah usaha tanda kejayaan, man jadda wajada.. man jadda wajada..
 
macam Anas, asyik berusaha mengganggu daddy untuk menengok ultramannya walaupun dah lebih 100 kali ditonton, kan bagus kalau hafaz quran sekarang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan