Hidup banyak memberi, Mati di rahmati Ilahi

Hidup  banyak memberi, Mati di rahmati Ilahi

Rabu, 7 Disember 2011

Sabotaj lagi

Nilai,7Dis2011 - jam 12.05am. aku merungkai segala tindakanku di saat ini. Asam garam lah dalam hidup, suka duka, susah senang. Satu panggilan yang aku dapat dari Pejabat Agama Islam Daerah Seremban yang meminta aku hadir ke sesi temuduga penyambungan kontrak imam di mana masjid yang aku sedang bertugas, tak pernah jadi macam ni, seolah satu sabotaj yang cuba dimainkan, mana tidaknya sepatutnya surat rasmi memanggilku untuk temuduga seminggu lebih awal dan atas maklumanku. Aku tahu angkara siapa, bukan bersifat skeptikal tetapi fakta dan bukti telah jelas.


lewat tengahari tadi bersama dengan salah seorang Pengarah di JAWI yang baik dengan aku dan telah beberapa kali program yang dikelolakan oleh konsultantku memuaskan hatinya, aku ceritakan masalahku ini. 'Enta jangan risau, kalau enta dah tak kerja sana mari bertugas di masjid KLCC'... Alhamdulillah, kekadang bukan kepastian itu jawapannya, tetapi cukuplah suara itu memujuk hati duka lara yang terkesan oleh politik gila mereka, dalam masjid pun begini. Kesimpulan masalah ini yang aku mula berkhidmat 8 tahun dahulu ialah, kalau di masjid pun huru haranya sebegini, di luar sana, di luar dari masjid pasti dan tentulah lebih haru biru.

Ada juga kenangan manis dalam bulan dan minggu ini, dan sedikit cuka simbol perasaan risau ialah peperiksaan MASTER akan kunjung tiba malah peperiksaan IJAZAH ke-3 ku dah tunggu kat simpang juga.
Seringkali di dalam storage pemikiranku ini menyatakan adalah lebih baik aku cabut je dari masjid tu, alih-alih aku juga yang pening kepala mengahadapi karenah mereka, Pengarah jabatan kawan baik mereka lah dan sebagainya, dan yang pasti aku tiada apa-apa kabel mahupun kereta kebal atau bluetooth kerana aku adalah AKU, I'm who I'm. Aku budak hafiz, aku perlukan platform untuk mengulang Quran dan inilah hujahku di hadapan Allah yang aku tidak akan lupakan ayat-ayatNya walaupun seketika dan inilah peganganku semenjak dahulu. Tapi aku juga manusia, kalau dihentam secara berterusan, aku bimbang benteng diri ini juga akan roboh dan diceroboh. Penat dan kecewa, kenapa dua orang yang berperang akan kalah dan seorang akan menang, secara teorinya mungkin kita akan kata kerana idea atau strategi peperangan, tapi jawapanku adalah kerana penat. Bila minda penat, tiada idea yang bernas, tiada tenaga yang tuntas, akhirnya tewas.

Ya Allah jauhkanlah aku, dan keluarga serta keturunanku dari api neraka. terfikir ku seketika salah seorang ustazah yang aku hormati mengeposkan di wall FB nya, ' I would stop this account', mudah. FB punca fitnah dan pertelingkah, dusta pada nabi, bohong atas nama Islam, dan negetifnya lebih dari positif. mungkin aku juga akan mengikut jejak langkahnya.

Koleksi peribadiku yang menjadi tunggangan, panduan, semangat dan penguat jiwaku ini, ILMU.. Ya Allah matikanlah aku ketika menuntut ilmu mahupun menyampaikan ilmu kerana itulah taman-taman syurga yang Dikau janjikan. Matikan aku dalam husnul khotimah. meziarahi seorang Pakcik di hospital Ampang yang mana usia tuanya didatangi penyakit yang menyedihkan, dia tidak pernah sakit mahupun ke hospital tetapi akhirnya.. kuasa Allah. Ya Allah daku bermohon kesembuhan kepada Pak Hassan, Noja Masjid KLCC. 7 tahun aku mengenalinya.

Siapalah kita berbanding Dia? Ampuni daku dalam sesi muhasabah ini









Tiada ulasan:

Catat Ulasan