Hidup banyak memberi, Mati di rahmati Ilahi

Hidup  banyak memberi, Mati di rahmati Ilahi

Jumaat, 21 Disember 2012

Durian Creepe

Sabtu, 16Disember2012 UiTM - ini adalah sesi terakhir kelas sebelum aku menghadapi peperiksaan akhir semester dan akan bergraduasi lagi. kelas mengadakan majlis jamuan perpisahan dan sebenarnya di masa ini aku baru sahaja selesai menghadiri satu sesi temuduga kepeguaman syarie bagi negeri Pahang yang mana ada sedikit perbalahan antara aku dan panel penemuduga berkaitan tajuk PhD yang sedang aku usahakan. Aku akur kerana mereka lebih senior dan mahir dalam bercakap soal ini, takpelah yang penting aku dah usahakan yang terbaik.
Dengan memujuk hati yang luka, dalam majlis perpisahan itu telah dihidangkan dengan sejenis makanan yang selama ini aku hanya dengar dan disebut-sebut orang akan kelazatannya terutama bagi Hantu Durian semacam ku, tengok seorang kawan yang bernama Firdaus dari Sarawak mempamerkan aksi kelahapannya.. aku senang dengan kawan-kawan di sini kerana kesemuanya baik dan berbudi membantuku. Kalau lah mereka semua sebaliknya, mahu sahaja tidakkan selesai semua pengajianku di universiti, manakan tidak semuanya bersyarat untuk hadir ke kelas dengan peratusan markah yang ditetapkan atau akan berhadapan dengan dihalang masuk ke peperiksaan.
Gadis di atas namanya Naemah dan sebelahnya itu Mell, 2 gadis yang menjadi usikan di dalam kelas terutama bapa-bapa di bawah. Apa yang kelakarnya si Naemah telah awal-awal meletakkan syarat sesiapa yang mahu memperisterikannya sebagai isteri kedua, mesti memberikan nafkah bulanan sebanyak RM30ribu. Seloroh dia yang sering aku gelar sebagai pengacara NONA, kerana pakaiannya yang berfesyen di samping gaya cakap persis pengacara apabila membuat pembentangan tugasan. 
Waktu rehat dan makan adalah masa yang paling ditunggu, sepanjang belajar di UiTM banyak juga tempat-tempat makan yang menarik yang aku diperkenalkan oleh Molong(gelaran bagi Firdaus) iaitu nama sejenis ulat sagu yang dimakan. Nasi Beriyani Gam, kedai Ketam Nipah, dan lain-lain yang sememangnya membuka selera, kekadang tu terasa bukan ke kelas tapi ke kedai makan. Hasilnya, badanku bagai dipam-pam, jangan saksikan gambar di bawah ini ye, macam ada super impose membesarkan saiz tubuhku, ini tidak adil ahahaha... 
Ini contoh gambaran dalam kelas, semua ini lakonan semata-mata jangan tiru aksi ini di rumah, hehehe.. kelas ramai senior lawyer dan orang tua macam aku, nama pun post-grad kelas so semuanya dah habis belajar ijazah dan telah bekerja.

kan aku dah cakap teknik super impose menampakkan butang baju semakin tak muat, hehehe.. oh ya, sebelah aku tu Hazli, antara satu-satunya kawan dari universiti lama semasa Degree yang turut mengambil keputusan mencebur diri dalam bidang kepeguaman. aku tertarik dnegan kata-kata abang Yaqub yang kini adalah kawan sepejabat, kita jadi peguam sebab dah tak boleh nak jadi lain, so terpaksalah jadi peguam. Nak buat lagu mana, kalau boleh ajdi menteri atau penjawat awam lama dah buat.
yang berkaca mata besar tu boleh aku katakan antara peguam terhebat dalam jenayah. Fahmi Adillah yang sebenarnya adalah juniorku semasa di Maahad Hamidiah Kajang. Siapa sangka aku akan duduk sekelas dengan dia, dan aku ingat lagi antara budak yang aku rotan semasa aku Ketua Badar(Badan Dakwah dan Rohani) sekolah, inilah budak-budaknya, namun mereka menjadi kawanku semula. Bagi aku, dia antara peguam yang terbaik dalam penghujahan walaupun caranya dilihat seperti seorang senior lawyer walaupun usianya baharu mencecah 25 tahun. Tahniah bro..
Siapa budak ni? inilah kaki achkim.. hehehe malam itu bersama anakanda di Garden cafe menikmati makan malam bersama kerana isteri bekerja shift malam, well.. mujurlah ada anak penyejuk mata dan penggarang jantung yang belum kenal erti salah dan silap di muka bumi ini.

Manakala gambar-gambar di bawah pula ialah apabila aku sekali lagi dijemput oleh pihak MPP dan Badan keusahawan dalam sesi menyampaikan motivasi dalam perniagaan di Universiti Sains Islam Malaysia(USIM), aku bukanlah yang terbaik, namun sekadar berkongsi apa yang perlu dan kalau itu membantu dalam dakwah apalah salahnya.
Cuma ada kata-kata aku yang menyinggung perasaan panel seperti pensyarah ini, aku menyebut soal Allah menemplak mereka yang hanya bercakap tetapi tidak melaksanakannya, kalau jadi cikgu usahawan, bercakap pasal ekonomi dan perniagaan tetapi satu bentuk perniagaan pun tidak diusahakan apalah makna usahawan itu. Atau dalam bahasa kasarnya, samada jadi lembu atau pengembala lembu.
Hanya dengan menjalankan perniagaan barulah kita mampu lebih dari orang lain dan lebih rezeki dari orang dan lebih mudah bantu orang dari orang lain, aku telah buktikannya dan ada juga peringatan kepada peniaga sepertiku kerana ada sahaja ruang untuk terpesong ke jalan yang di murkai Allah. Hati-hati diri, jaga IMAN mu!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan