Hidup banyak memberi, Mati di rahmati Ilahi

Hidup  banyak memberi, Mati di rahmati Ilahi

Isnin, 31 Disember 2012

2013

Sg.Ramal Dalam, 1Jan2013 - beberapa hari sebelum ini aku dan atap telah ke pejabat baharu di setapak bagi memasang pendawaian elektrik lampu dan membuat sedikit kemasan, kesemuanya selesai sehingga jam 1-2pagi. tahun baharu ini dengan semangat yang baharu dan impian yang besar dengan jiwa yang besar semestinya memfokuskan kepada kerjaya, pendidikan, kekeluargaan yang legih baik. Sebagaimana sabda nabi SAW, orang mukmin yang berjaya itu ialah mereka yang hari ini lebih baik dari hari semalam.
Pejabat guaman yang dibuka di Diamond Square jalan Gombak ini adalah usaha bagi mengembangkan lagi perniagaan kerana aku melihat prospek sesebuah perniagaan adalah bermula di tempatnya. Pada kali ini konsultan mindacerah telah diberikan 2 projek utama di sekitar Kuala Lumpur tetapi malangnya sepanjang program tersebut aku tidak dapat memiliki mana-mana pejabat di kawasan ini, sampai ke Danau Kota mencari ofis dan pejabat murah tetapi akhir sekali, selepas sembang-sembang dengan abang Ayub dan Yaqub iaitu kawan sekelas ketika di UiTM, membuahkan keputusan yang sepakat.
 
Sempena tahun baharu ini juga, selain daripada pejabat baharu alhamdulillah aku juga dikurniakan motor skuter baharu, bukanlah dikurniakan macam YDP Agong beri free, maksudnya kenalah bayar membayar juga, aku pernah juga dengar imam di sebuah masjid di berikan kereta percuma oleh jemaahnya dan lain-lain, tapi setakat ini belum lagi pada aku dan mungkin di masa-masa akan datang. Mungkin penampilan aku yang mewah dengan berkenderaan mahal menyebabkan para penyumbang ini takut mendekati aku, hahaha... padan muka sendiri kan, sebenarnya apa yang aku cuba pamerkan ialah usaha dakwah kepada masyarakat umum bahawa tugas menjawat sebagai imam suatu ketika dulu atau mereka yang terlibat dalam usaha dakwah ini samada dia seorang ustaz ataupun tidak ialah jangan risaukan rezeki Allah dan pasti boleh hidup seperti orang lain juga. Dahulu semasa aku di pengajian pondok, ada cerita-cerita yang kurang enak yang diceritakan oleh umi bahawa ada anak kawan-kawannya yang hafaz quran tetapi jadi peminta sedekah di masjid-masjid kerana tidak boleh bekerja tiada kelulusan yang diiktiraf.
Ada benarnya juga, mungkin semasa itu banyak ibu bapa yang tidak mempedulikan anak-anak mereka menghafaz quran di tempat yang diiktiraf atau menduduki Sijil Peperiksaan Malaysia(SPM) sebagai asas tuntutan dunia di alam pekerjaan mahupun dalam menyambung pengajian, maaf cakap ada yang hanya mementing Sijil Padang Mahsyar(SPM) katanya, tetapi lupa bahawa dunia yang dikelek juga membawa kepada akhirat yang dijunjung.

BLX7303, bagi mereka yang membaca sedari awal blog aku, pasti tertanya di manakah motor 135LC Special Edition yang ada telor tu? hahaha.. aku trade-in dengan moto SYM ni, atas sebab faktor usia aku yang memerlukan kenderaan banyak ruang dan sebab utamanya ialah LC tidaklah selaju dulu sebagaimana yang digembar-gemburkan.
          
Atas kesedaran itulah, pondok yang dibina oleh Abah bagi tujuan bersantai ini aku cuba lengkapi dengan sistem cahaya yang baik, bagi tujuan kelas mengaji dan tuisyen bahasa inggeris yang mahu dijadikan sebagai batu loncatan dan saham kami di akhirat, inilah usaha kecil yang aku cuba buat. 
dalam penulisan aku ini, seringkali aku luahkan bahawa aku cuba jadi yang terbaik kerana bermatlamatkan syurga firdaus, tetapi qada dan qadar Allah yang memperkenankan usaha aku itu, janganlah ditertawakan andai ada kesilapan percaturan selaku aku insan yang lemah dalam mengemudi bahtera kehidupan ku, anda bagaimana?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan