Hidup banyak memberi, Mati di rahmati Ilahi

Hidup  banyak memberi, Mati di rahmati Ilahi

Khamis, 6 Disember 2012

Soalan Metro 30Nov2012: Nafkah buat isteri

Sungai Ramal, 7Disember2012 - 


FOKUS NAFKAH BUAT ISTERI

Soalan 1

PERKAHWINAN mempunyai beberapa kewajiban bersama yang perlu ditanggung pasangan suami isteri. Sebab itu, perhubungan antara suami isteri perlu dibina atas landasan keadilan, tolak ansur dan saling menyayangi. Namun suami berperanan paling utama dalam menyediakan nafkah buat seluruh keluarganya. Dalam situasi isteri bekerja, berdasarkan hukum walaupun isteri bekerja, suami tetap perlu beri nafkah kepada isteri. Namun isteri yang bekerja perlu mendapat keizinan suami. Bagaimana jila isteri redha, dengan rela tidak menuntut bahagian nafkah daripada suaminya disebabkan dia sudah selesa dan cukup hasil pendapatannya sendiri malah turut membantu suami dalam urusan perbelanjaan keluarga?

Perlulah difahami, nafkah menurut Islam dalam kitab Mughni Muhtaj mengikut ulama Al-Syarbini ialah mengeluarkan belanja atau sara hidup kepada mereka yang wajib atas seorang itu untuk membiyainya, iaitu membiayai semua hajat dan keperluan termasuklah pelajaran, makanan, ibadat, tempat tinggal dan sebagainya. Sebagaimana firman Allah SWT di dalam surah al-Talaq ayat 7 yang bermaksud: “Hendaklah orang yang mampu memberi nafkah menurut kemampuannya. Dan orang yang disempitkan rezekinya hendaklah memberi nafkah dari harta yang diberikan Allah kepadanya. Allah tidak memikulkan beban kepada seseorang melainkan sekadar apa yang Allah berikan kepadanya”.

Sepakat Jumhur ulama' menyatakan bahawa kewajipan mengeluarkan nafkah itu atas tanggungjawab suami walaupun sekiranya isteri bekerja dan mempunyai pendapatan sendiri dan menurut pandangan majoriti ulama termasuklah mazhab Syafie, seorang isteri hanya terbatal menerima nafkah sekiranya telah melakukan nusyuz terhadap suami menurut sisi syarak ataupun isteri tadi bekerja tanpa keizinan si suami. Permasalahannya ialah, bolehkah isteri rela tidak menuntut bahagian nafkah daripada suaminya malah membantu perbelanjaan keluarga. Tindakan murni seorang isteri sebegini adalah sangat dipuji dalam Islam kerana sanggup berkorban mengenepikan kepentingan diri untuk suami dan keluarga tercinta. Namun begitu, tindakan terpuji ini akan mendidik para suami melepaskan tanggungjawabnya dan menyerahkan isu nafkah kepada pihak isteri semata-mata. Ini sebenarnya mencorakkan keluarga tadi ke arah porak peranda di masa hadapan. Nafkah yang wajib dikeluarkan dan perlu difahami ialah berdasarkan keperluan dan kemampuan. Sekiranya perkara asas dalam nafkah seperti menyediakan makanan termasuklah membeli barang dapur pun si suami tidak mampu menyediakannya, maka wajar diselidiki apakah status perkahwinannya kerana si suami tadi seorang yang belum mampu untuk berkahwin. Sepatutnya begini, si suami tidak boleh langsung tidak menyediakan nafkah, kerana nafkah itu luas konsepnya termasuklah menyediakan rumah kediaman, pelajaran anak-anak, selain daripada makanan, pakaian dan juga kos perubatan dan lain-lain berdasarkan mampu dan perlu, lantas jika terdapat kekurangan kemampuan suami tadi dalam menyediakan perbelanjaan keluarga barulah dibantu oleh si isteri.


Soalan 2

YANG banyak berlaku dalam masyarakat kita hari ini ialah ketidakpuasan segelintir isteri yang mempertikaikan sikap suami mengabaikan tanggungjawab mereka sebagai 'bread winner'. Barangkali pihak suami berdepan dengan masalah kewangan meruncing sehingga menyebabkan mereka tidak mampu menyara kehidupan seorang diri. Ada juga yang berhadapan dengan masalah ketidakadilan suami yang memilih untuk berpoligami tetapi melupakan tanggungjawab memberi nafkah kepada isteri pertama dan anak-anaknya. Lebih teruk, ada suami yang tidak bekerja atau pendapatannya lebih rendah daripada isteri yang hampir keseluruhan perbelanjaan keluarga ditanggung isteri. Pandangan Ustaz mengenai perkembangan tidak sihat itu dan jalan keluar untuk terus mengekalkan kerukunan rumah tangga terutamanya dalam pengurusan kewangan.
Kaedah fiqh ada menyatakan setiap perkara berdasarkan niatnya. Ini adalah mekanisme yang dipakai di dalam mahkamah bagi melihat sesuatu tindakan suami atau isteri adalah bergantung pada niat mereka. Isteri membantu suami dalam menyediakan nafkah adalah tanda isteri sayang dan sanggup berkorban demi keluarga tetapi jika suami mengambil kesempatan dengan cuai dan culas dalam pemberian nafkah walaupun seorang yang berkemampuan menunjukkan si suami tadi ada 'agenda' lain termasuklah berpoligami tanpa kebenaran di luar mahkamah. Perkembangan yang tidak sihat ini sebenarnya menafikan kuasa mahkamah dalam menilai kondisi seseorang suami untuk berpoligami samada 'mampu dan perlu' untuk berkahwin lain atau hanya 'mampu atau perlu' sahjaja. Firman Allah SWT di dalam surah al-Talaq ayat 6 yang bermaksud, “Tempatkanlah mereka (para isteri) di mana kamu bertempat tinggal menurut kemampuanmu, dan janganlah kamu menyusahkan mereka, dan menyempitkan hati mereka”. Dalil tersebut menyatakan bahawa kewajipan si suami mengeluarkan nafkah mengikut kemampuan dan bukannya mengikut sukatan si suami, kerana itu istilah 'bread winner' diberikan kepada suami yang hanya mengikis duit isteri dan ini adalah bertentangan dari hukum syarak kerana melanggar fitrah menyediakan nafkah. Malah sabda nabi SAW, 'tidak akan masuk syurga (para suami) yang dayus' termasuklah mereka yang menyedut kesusahan isteri untuk kepentingan sendir ibarat 'parasit'. Inilah yang ditekankan oleh para cendikiawan dan juga di pihak kerajaan tentang perlunya ilmu berumahtangga yang disuntik dalam modul pra-perkahwinan walaupun di tahap yang minima sekurang-kurangnya bakal-bakal isteri sedar bahawa pemberian nafkah adalah tanggungjawab mutlak suami dan janganlah alpa kerana dikaburi dengan cinta buta.

Kes-kes di mahkamah syariah kebanyakan berkisar kepada isu nafkah yang menjadi tunggak dalam perancangan kewangan sesebuah keluarga kerana kebanyakkan pasangan tidak memikirkannya dari awal kerana menganggap, kesucian cinta mereka berdua lebih utama daripada makan, kerana ulat dalam batu pun boleh hidup. Pemikiran ini perlu dihapuskan kerana kita ini manusia dan bukannya ulat, sebab itu manusia dijadikan Allah SWT sebagai khalifah di muka bumi yang dipertanggungjawabkan dengan pelbagai amanah. Secara tidak langsungnya, corak perkahwinan hari ini adalah menjurus ke arah perkahwinan misyar, bila mana si suami dengan pendapatannya mengeluarkan belanja untuk perkara-perkara tertentu malah isteri juga mengeluarkan belanja hasil wang kerjanya untuk membayar perkara-perkara tertentu. Perancangan kewangan yang saling bantu-membantu ini adalah dipuji oleh syara' tetapi akan menjadi negatif bilamana ada sikap kemanusiaan seperti mengambil kesempatan atas pertolongan isteri dengan berkahwin lain contohnya dan menyebabkan isteri akan mengungkit semua pemberiannya kepada suami dan keluarga. Jika dinilai secara harmoni, indahnya perkahwinan orang-orang tua dahulu bilamana suami akan bekerja dan isteri adalah suri rumah sepenuh masa, sebenarnya kedua-dua mereka bekerja memastikan kerukunan berumah tangga.


Soalan 3

SEORANG isteri berhak mendapat nafkah sewajarnya daripada suaminya seperti mana yang ditetapkan syariah mengikut kemampuan suami. Dalam bentuk bagaimana kemampuan suami itu diertikan? Adakah perlu adanya 'amount' tetap untuk diberikan setiap bulan?
Firman Alah SWT di dalam surah al-Baqaroh ayat 223 yang bermaksud, “..dan kewajipan ayah(suami) memberi makan dan pakaian kepada para ibu(isteri) dengan cara yang makruf. Seseorang tidak dibebani melainkan menurut kadar kesanggupannya”. Dalil ini jelas menunjukkan Islam hanya meletakkan syarat nilaian dalam mengeluarkan nafkah kepada isteri ialah dengan cara yang makruf dan mampu. Iaitu jumlah nafkah tersebut adalah munasabah dan tidak menyeksa para suami dalam menyediakannya kerana Imam Nawawi menggariskan penyediaan nafkah kepada 7 perkara asas seperti makanan, bahan-bahan memasak seperti minyak masak, garam, gula dan lain-lain, pembantu bagi isteri yang kebiasaanya mempunyai pembantu, pakaian, alalt-alat pembersih badan dan pencuci pakaian, sikat dan sebagainya, serta perkakas-perkakas rumah seperti perkakas bilik air, tidur dan sebagainya dan yang terakhir ialah tempat tinggal. Maka jelas di sini, bukanlah 'amount' tertentu dan khusus pada setiap bulan kerana ianya berbeza bagi setiap orang tetapi hendaklah secara makruf dan jujur kerana adalah tidak masuk akal jika suaminya gaji puluhan ribu tetapi pakaian isterinya lusuh dan tidak ditukar, kerana ini menunjukkan sifat sebenar si suami tadi.



Soalan 4

SETUJUKAH ustaz nafkah itu sebenarnya tidak bersifat mutlak kerana setiap suami tidak sama kemampuannya. Ada yang lebih berkemampuan menyediakan kesemua keperluan dan ada pula sebaliknya. Namun yang penting suami memberikan sepenuh tanggungjawab serta komitmen sebaik mungkin dengan kadar yang mampu memberi keselesaan buat isteri bukannya kemewahan atau pembaziran melampau.

Sabda nabi SAW yang ertinya: dari Muawiyah al-Qusyairi, berkata: “saya datang kepada Rasulullah s.a.w lalu saya bertanya, bagaimana pandanganmu Ya Rasulullah tentang isteri-isteri kami? Sabdanya: “berilah mereka makan dari makanan yang kamu makan, berilah mereka pakaian dari pakaian yang kamu pakai, janganlah kamu pukul mereka dan jangan pula kamu buruk-burukkan mereka”. (H.R Abu Dawud)

Jika sesuatu nafkah itu diterjemahkan dalam bentuk kewangan, tidak cukup pemberian nafkah dianggap kedekut walaupun mampu, namun bila terlebih dalam pemberian nafkah dianggap mewah dan ke arah pembaziran. Malah sabda nabi SAW, sebaik-baik perkara ialah sederhana. Memang benar nafkah tidak bersifat mutlak dan mengikat suami atas satu jumlah tertentu yang wajib dikeluarkan setiap bulan, kerana nafkah atas kemampuan dan keperluan. Sewajarnya pasangan menyenaraikan perkara-perkara yang perlu dan mampu untuk didahulukan terlebih dahulu. Ambil contoh pasangan yang sederhana yang baharu mendirikan rumahtangga, dengan wang yang limit dan baharu pula bekerja, adalah lebih terpuji bagi mereka membeli perkakas-perkakas rumah yang mengikut kemampuan berbanding sanggup berhutang demi kelihatan elegan dan terkini, almari kain yang dibeli akan dikenang sebelum menggunakan almari yang lebih bagus. Inilah kenangan manis berumahtangga kerana sanggup bermula dari bawah dan susah daripada bersenang dahulu tetapi kesenangan tadi hanya sementara dan memeritkan di kemudian hari.


Soalan 5

Dalam sebuah hadis yang maksudnya: “Rasulullah SAW bersabda seorang lelaki adalah pemimpin atas keluarganya. Dia akan ditanya tentang kepimpinannya” (Riwayat Muslim). Sebagai ketua keluarga sebagai suami sama ada isteri meminta atau tidak, mereka perlu memberi nafkah kepada isterinya. Rasulullah tidak mahu umatnya bersifat bakhil terutama kepada pasangan yang melahirkan zuriatnya. Komen ustaz.

Suami tidak boleh memberi makanan dan pakaian kepada isterinya lebih buruk daripada apa yang dimakan dan dipakai suaminya. Begitu juga kadar makan dan pakai yang menjadi hak isteri diberikan mengikut kadar yang mampu diberikan oleh suaminya. Di dalam hal ini isteri tidak boleh meminta sesuatu yang diluar kemampuan suaminya. Akan tetapi sekiranya suami mampu memberikannya lebih tetapi tidak diberikan maka dalam situasi ini isteri dibenarkan mengambil harta suaminya seperti sabda Rasulullah SAW:
Ertinya: “dari aisyah r.a berkata: sesungguhnya Hindun datang kepada rasulullah lalu berkata: “wahai Rasulullah, Abu Sufyan adalah orang yang kikir dan tidak mahu memberikan kepadaku belanja yang cukup untukku dan anakku, sehingga terpaksa aku ambil dari hartanya tanpa pengetahuannya”. Lalu Baginda bersabda: “ambillah sekadar cukup untuk dirimu dan anakmu dengan wajar”. (H.R Bukhary dan Muslim)

Hadith ini menegaskan bahawa islam membenarkan bagi isteri mengambil harta suaminya sekadar untuk keperluan dirinya dan anak-anak, jika suaminya mempunyai harta yang cukup tetapi tidak memberikan haknya mengikut kemampuannya. Jika suami yang bakhil dicela oleh agama dan dibenarkan bagi isterinya mengambil tambahan dari harta suaminya tanpa pengetahuannya, maka lebih berdosalah lagi suami yang tidak memberi nafkah isterinya. Sudah tentu perbuatan itu telah melanggari hak isteri yang telah ditetapkan oleh syariat islam. Bahkan Isteri juga boleh memberi peringatan terhadap suami yang mengabaikan tanggungjawab memberi nafkah samada mahu memberi belanja atau menceraikannya. Menurut Imam Syafie dalam kitab karangan Dr. Wahbah Zuhaily menyatakan, kadar nafkah makanan yang wajib itu adalah mengikut keadaan suami. Maka jika suami itu orang kaya, nafkah isteri yang diwajibkan ialah dua cupak makanan setiap hari, suami yang miskin satu cupak dan suami yang sederhana satu cupak setengah.

Kesimpulannya, hakikat perkahwinan adalah amanah yang dipertanggungjawabkan dan bukanlah keseronokan semata-mata, namun kesusahan dan kepahitan melaksanakan kesemua amanah tersebut adalah kemanisan dan keseronokan berumahtangga termasuklah dalam menyediakan nafkah dan disebut sebagai syahid dunia menurut ulama jika seorang itu keluar dari rumah mencari nafkah dan mati dalam perjalanannya. Pepatah melayu, berat sama dipukul dan ringan sama dijinjing adalah terpakai dalam penyediaan nafkah apatah lagi syarak meletakkan keutamaan kepada orang yang paling hampir dengan kita iaitu ahli keluarga kita sendiri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan