Hidup banyak memberi, Mati di rahmati Ilahi

Hidup  banyak memberi, Mati di rahmati Ilahi

Khamis, 2 Februari 2012

tanya sama pokok... apa sebab bongok?

Bangsar, 3Feb2012 - Baru masuk opis selepas lama 'mengular'. Sebagaimana penulisanku sebelum ini, aku suka kerjaya ini travel+hujah+skill+jumpa orang dan yang paling penting, setiap hari adalah baharu bagiku. dan coretan kali ini banyak cerita panas tapi aku tak dapat nak disiplinkan diri untuk letakkan masa menulis. Sekarang? aku menulis di atas sebuah meja di sudut bengkel kenderaan Lamry di Bandar Sri Putra. Alphard dan Kelisa on progress. kenapa aku servis di sini? tokey dia, Fahran anak jiranku, dan aku bangga kerana kedai mekanik melayu yang besar, habis lah cina-cina sebelah tunggu customer x datang. Ayuh jihad ekonomi!
Sebenarnya aku baru, eh jap.. apa beza baharu dan baru? Menurut seorang guru bahasa melayu yang pernah aku sembang, baharu adalah kata yang betul. bahru atau baru adalah tidak tepat so gunakanlah yang benar dan betul ya. sambung balik, sebenarnya aku baharu balik dari Kelantan menerima masuk pentauliahan sebagai peguam sana, bagi mereka yang tiada info pasal ni, bagi area bidang shariah, mereka memerlukan keizinan masuk atau pentauliahan dari setiap mahkamah negeri bagi berkhidmat sebagai peguam. Berbeza dengan sivil yang mana hanya akan ada 2 kaedah untuk diterima masuk di seluruh Malaysia, dengan cara 'short call' kemudian chambering selama 9 bulan dan kemudian 'long call' di mahkamah dengan memaklumkan latar belakang peguam muda dari dilahirkan sehingga kini, dan juga tampalan sehingga tiada bantahan untuk diterima masuk sebagai peguam. Biasanya syarat utama diterima masuk ialah tidak muflis atau bankrap, tidak pernah ada sejarah jenayah dan memiliki kelayakan akademik... oiit 'miscall' xde lah bro.. hehehe
tak sedar tekan meternya, so tu yang berdesup ke Kelantan dari Bangi 12.15 sampai bukit beruntung amik anak buah atheef gerak ke simpang pulai rehat di Gua Musang berhenti solat, makan dan isi minyak teruskan sampai Kota Bharu dalam pukul 8 malam itu pun setelah tersesat di KB, hehehe... Perjalanan kali ini menarik kerana aku bersama-sama keluargaku, Abah, Umi, Atheef, Anas, Wife dan juga mak mertua. Penuh kereta tetapi penuh bahagia kerana itulah tujuan utamaku memiliki kenderaan mewah ini. Balaslah jasa orang tua, kerana masa inilah kita ada bagi membahagiakan mereka.
betul, buka wang ringgit yang mereka pinta, bahagia mak ayah ni bila mana anak-anak dia bahagia juga. Aku seorang bapa, berani aku kata demikian. Gambar di atas juga pengalaman aku bersama keluarga di sebelah mertua yang sama-sama kami keluar makan malam di Umbai, tempat yang tersohor dengan Ikan Bakar Kedai Pameswara. Buktinya, semua orang gembira berkongsi cerita bila bersama, aku? macam biasalah semakin mesra dan rapat dengan anak-anak buah.
nikmat yang sedikit dikongsi sama-rata. nikmat yang banyak dikongsi dengan ramai orang lagi jika mampu. Bukanlah bermakna kita membazir makan mewah-mewah, cuma ada hadith nabi tanda seorang hamba itu dilimpahi nikmat dan rahmat dari Allah bila mana ia memperolehi nikmat keluarga bahagia, rumah yang selesa dan kenderaan yang selesa - mafhum hadith.
kegembiraan atau 'feel good' kita tak boleh beli di mana-mana, kekadang dengan sedikit usaha dan pengorbanan ianya membawa sejuta kegembiraan dan silaturrahim, cubalah.
cubalah, walaupun harganya RM1.20 di kedai mamak dan di restoran menjadi RM6.20, beza ini lah 'feel good' kerana anda akan berusaha lebih untuk memenuhi hajat tersebut tetapi ingat JANGAN JADI HAMBA DUNIA.
berapa harga ni? presentation yang sedikit hias, harganya 2 atau 3 kali ganda daripada biasa.
untuk dua wajah insan kesayangan hamba, daddy akan cuba berusaha apa yang terbaik dunia dan akhirat.
Tahniah juga diucapkan kepada sahabat-sahabat yang baru mendirikan rumah tangga, kena ingat dirikan senang, tetapi untuk menyelenggara rumah tu daripada musnah, perlukan ILMU, KESABARAN dan KEBIJAKSANAAN. Insha Allah ada petunjuk dari Allah kelak.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan