Hidup banyak memberi, Mati di rahmati Ilahi

Hidup  banyak memberi, Mati di rahmati Ilahi

Khamis, 19 April 2012

act like "Tony Fernandez"

Bangsar, 20 April 2012 - Aku ke Semarang di mana dari sebelah ibu aku berketurunan dan berasal dari sini di area Qudus, Semarang. inilah kali pertama juga aku menjejakkan kaki ke bumi Indonesia. maklumlah, Mekah Madinah adalah bumi pertama yang aku kunjungi keluar dari Malaysia dan alhamdulillah perjalanan lumayan... hehe kena belajar juga bahasa asing ni pak, agar enggak susah ngomong. 

inilah barang pertama yang aku beli ketika di kapal terbang, memang aku aim lama dah tapi bila tanya kat AirAsia xdelah itulah inilah dan kebetulan alhamdulillah ada pula kali ni. Hehe.. pergi dengan kawan-kawan ni semangat nye lain sikit, member-member pun masih ramai yang bujang jadi terasalah juga, ada batasnya.
gambar ni saje je aku snap nak bgtau kepada seantero dunia, muka comel pun kalau perangai burok maka buruklah jadinya, kalau pramugari ni pakai topeng gitu dah x lawa juga. kadang-kadang tertanya juga, kenapa pramugari mesti lawa-lawa duduk atas langit, cuma bagiku konklusi terbaik ialah apabila jika berlaku yang tidak diingini, sekurang-kurangnya mereka yang lawa ini menyejukkan mata. Fitrah manusia kan suka kepada yang cantik.
Beda(beza) masa Malaysia dan di Semarang adalah di sini lewat 1jam. Kalau di Malaysia baharu sahaja pukul 10pagi bermakna di sini baharu sahaja pukul 9pagi. Tiba di Semarang pada jam 6.00petang Malaysia dan aku tidak ubah jam tangan aku kerana kunjungan ku hanya sekitar 24jam sahaja. Oh kadar matawangnya yang besar menyebabkan terkadang keliru, maklumlah di sini kalau 100 000Rupiah maksudnya baharu dalam rm30 lah lebih kurang, jadi aku juga telah bawa lebih dari itu dan dipanggil jutawan di sana. hahaha.. oh gambar diatas adalah Lawang Seweh bermaksud kota seribu pintu. Penduduk tempatan di sana menceritakan ada seorang gadis yang telah hilang selama 2 hingga 3 hari dan keluar dari kota itu dalam keadaan bingung dan mamai sehingga kini. Bagi mereka yang suka bercakap besar dan tidak mendengar kata, mungkin pengajaran seperti ini boleh diambil iktibar, aku juga ada cerita seperti ini ketika mendaki gunung kinabalu dahulu.
teman-teman yang bersama-sama mencari pengalaman ketika di Semarang. Hisham di sebelah kanan ku adalah kelahiran Sarawak dari Tebakang, sekalipun banyak suara, tetapi persahabatan yang diasaskan kerana Allah, bagiku tiada masalah selagimana kita bergelar orang, bukan beruang. Fizree pula seorang pegawai LHDN, di Jalan Duta.  Dari zaman Degree ke zaman Master, alhamdulillah amsih bersama walaupun kali ini untuk ke PhD, mungkin akan ada yang undur diri buat sementara waktu. Ya Allah kuatkanlah semangat dan keazaman ku.
cerita korea di siaran indonesia semasa berada di Semarang menarik perhatianku, maksudku pelakon ini, aku lupa namanya tetapi masa siaran rancangan lakonannya yang bernama "Autumn in My Heart" di kaca tv, aku memang ternganga melihat kejelitaannya, itulah cerita korea pertama yang ku tonton dan  mencuri hati malah diikuti dengan "Winter Sonata" yang berpuluh keping cd yang aku habiskan tonton selama 2hari 1 malam dengan tidak tidur. Bayangkan lebih 48jam vcd player aku berpusing dan hanya diberhentikan ketika solat sahaja. Aku dah tahu yang aku ni seorang visualizer, ahahaha betul ke istilah yang digunakan aku pun tak tahu.
juga menarik perhatianku apabila rancangan dakwah agamanya di kaca tv indonesia adalah berbentuk interaktif. Pak ustaz nya bisa menyanyi, melawak, dan berbicara bersama audien yang di sekeliling malah rancangan mereka diterbitkan dari masjid mahupun madrasah dan bukan sekadar dari studio. bagiku ianya menarik walaupun tajuk yang ku tonton pada pagi tersebut ialah hanya berkaitan selawat. Teringat seorang atok saudara pernah menasihatiku agar seperti Pak Hamka yang berdakwah bukan sekadar berkata-kata atau bersyarah malah menggunakan muzik seperti gitar dalam menyampaikan nasihat.
dan aku, inilah kali pertama membentangkan tugasan di luar negara walaupun di 'seberang' dan di 'semarang'. Orang kampung keluar kota, saingan pula dari kalangan mereka yang hebat-hebat, ada yang dari AG lah, lawyer litigation lah, dan aku dari pesantren pondok burok dari lembah itu, dan aku bukan lah promoter Air Asia cuma aku berlagak gaya CEO Air Asia, kisahnya sangat menarik dan mencetuskan inspirasi, harap Allah mengasihiku dan menerimaku sebagai ahli syurga bersama-sama para nabi, solehin dan syuahada.. tajuk pembentangan ini "madarasah & terrorism"

Tiada ulasan:

Catat Ulasan