Hidup banyak memberi, Mati di rahmati Ilahi

Hidup  banyak memberi, Mati di rahmati Ilahi

Ahad, 20 Mei 2012

Perjuangan yang tiada penghujung...

Alor Gajah, 19Mei2012 - menjadi teka-teki kepada semua rakyat Malaysia bilakah tarikh pilihanraya yang akan datang bagi kali yang ke-13, senario rancak di antara satu parti memburukkan parti yang lain, terutamanya bagi memperoleh dan meraih undian daripada pengundi atau pembuang undi. Ironinya, mereka bercakap soal pilihanraya yang adil dan telus, cuma aku masih membiarkan tanpa redho senario ini daripada menghantui diriku sendiri. Banyak benda lain lagi yang aku hendak fikirkan. Apa yang penting bagiku, selagi mana tujuan sesuatu itu adalah kebaikan dan disulami dengan fakta yang yakin ketepatannya, maka jelas itulah juga prinsip dan pegangan hidupku.

Alhamdulillah, pada jumaat semalam, aku telah dijemput menyampaikan kuliah jumaat di Masjid KLIA buat kali yang ke-2. Lama agaknya telah tidak berkhutbah semenjak kes masjid tersebut. Manakan tidak, hanya kesabaran dan keredhoiaan kepada Allah menjadi tunggak utama aku bila mana diuji Allah s.w.t. APa yang berbezanya dengan kenderaanku di atas? kerana nak mengejar masa solat Jumaat, mudguard di atas tayar di sebelah kanan telah tercampak di lebuhraya dek kerana laju dan benda alah tersebut telah longgar bergesel dengan tayar besar tu. Rupanya, susah nak dapat dari kedai spare part. Nasib lah..
Inilah yang berlaku sebenarnya pada 19Mei, rumah mentuaku di Melaka dijadikan premis ceramah dan bangganya ia dihadiri oleh YB Zuraida ahli parlimen Ampang dan juga seorang peguam yang bernama besar iaitu Haji Muhammad Bin Hj Burok. Kesempatannya turun di majlis tanda beliau seorang yang menepati janji dan hebat latarbelakang pembelajarannya, apa yang ku lihat di majlis itu bukan sekadar orang yang berbangsa Melayu yang hadir, bahkan semua bangsa dapat duduk bersama dan bersatu. Benar lah firman Allah di dalam surah al-hujurat, yang mana Allah ciptakan pelbagai jenis dan keturunan bangsa di atas muka bumi ini untuk kita berkenalan dan memahami satu sama lain.
Paling aku tidak sangka, makcik-makcik ku yang dulu tidak berlainan idealogi dan pemahaman kepartian mula beralih arah dan angin kerana makin memahami perjuangan sesuatu kumpulan selama ini dan bagiku, semuanya sama selagi mana ianya perundangan yang direkacipta oleh manusia, pastikan ada kelemahan baik parti ini dan itu. rumusan aku mudah, wajib daftar sebagai pengundi. wajib memihak kepada mereka yang memperjuangkan Islam. itu thabat! Murunahnya ialah sekiranya di kawasan itu terdapat 2 calon yang bukan Islam, pilih lah calon yang kurang kefasiqan, kefasidan dan kejahatannya. Wallahualam. Takbir!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan