Hidup banyak memberi, Mati di rahmati Ilahi

Hidup  banyak memberi, Mati di rahmati Ilahi

Selasa, 29 Mei 2012

Tak tahu lah saya...

Sg.Ramal, 30mei2012 - sebenarnya aku banyak kerja tau. Menimbun. tapi tak mula-mula lagi. So, aku mengisi masa dan pembakar semangat dalam menulis. Nak tulis yang lebih besar mulakan dengan penulisan yang kecil dahulu, kui..kui..kui.. seribu satu alasan lah kan. Ok cerita pertama, inilah anakku yang makin nakal manja lah. Baru setahun setengah dah macam-macam perangainya, merajuk lah, pandai berlakon lah, joget lah, ngaji pun pandai yang paling best berceramah, mengadap cermin dan berceramah, tapi belum faham isinya samada ceramah agama atau pun politik. Pagi ini dia buat perkara yang mengejutkan ku, habis keropok dalam bekas ditumpahkan kemudian terus dia masuk ke stor ambil penyapu dan penyodok dan terus sapu. Tiba-tiba asalnya sahaja lah aku nak marah dia tetapi terus menyuntik ke dalam fikiranku, kalau kita telah melakukan kesilapan dan kesalahan, jangan berlengah dan teruskan memperbaiki kesilapan tersebut. Mana ada manusia yang tidak melakukan kesilapan tetapi sebaik manusia ialah mereka yang mengakuinya dan memperbaiki kesilapan tersebut.    
Cerita kedua, pada ahad yang lepas pada tarikh 27mei2012, aku telah dijemput oleh sebuah persatuan ibu-ibu tunggal dan juga anak-anak yatim di Bandar Baru Sentul untuk memberikan santapan rohani dan juga berkongsi pengalaman dalam memberi khidmat nasihat tentang guaman syarie. kesian juga bila melihat nasib kaum hawa yang telah disalahurus dan penyalahgunaan kuasa oleh si lelaki. hem, aku juga lelaki tetapi setakat ini perasaan dan tindak tandukku tidak lah melampau-lampau sehingga memukul isteri walaupun isteriku mengomel pasal sikapku yang tegas, sayang... tegas berprinsip. Hidup ni sukar, kekadang bila kita perjuangkan kebenaran dituduhnya kita berjalan di landasan kepalsuan. Suka au maklumkan persatuan tersebut sememangnya didokong oleh politik UMNO, namun oleh kerana wadahnya dalam hal ini adalah bagus dan baik satu kewajaran aku juga bertolong-tolong dalam perkara yang baik seperti di dalam surah al-Maidah apa salahnya walaupun ia adalah sebuah parti poltik yang mungkin berbeza fahaman saya dan anda.
Cerita ketiga, bukan main seronok kalau main air kan Anas??? kereta sedang dicuci, banyak kali dan banyak hari kereta, pakaian, diri kita dicuci, tetapi jarang sekali hati kita dibersihkan. Allah bantulah kami... 
Cerita keempat, masih ingat penulisanku sebelum-belum ini tentang kes artis ini? Alhamdulillah apabila hatinya telah menerima hidayah namun agak pelik kenapa keinsafan diselami dan sulami oleh politik. Jangan salah faham kenyataanku, betul ada parti poltik ini yang memperjuangkan Islam dengan landasan itu namun adalah wajar sekiranya artis sekian-sekian bertaubat dan memilih pergi belajar agama secara formal dan mendalami agama agar hidayah tersebut tidak lari atau menjauhkan kita. Moga Allah beri kefahaman agama kepada aku dan mereka.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan