Hidup banyak memberi, Mati di rahmati Ilahi

Hidup  banyak memberi, Mati di rahmati Ilahi

Selasa, 22 Mei 2012

Guruku.. selepas 16 Mei

Sg.Ramal, 22mei2012 - tulisan ringkasku ini sekadar melahirkan rasa terkesima dan gembira biarpun sepotong ayat tersebut tidak memberikan semula apa yang hilang, tetapi menyuburkan kembali semangat yang lebur.  kenal kah dengan wajah ini? dia bagiku adalah idola dalam bidang pengajianku. Aku pernah bertalaqqi dengannya kitan Syarah Qawaid Fiqhiyyah karangan Dr. Mustafa Az Zarqa'. Kitab yang setebal 6 ke 7ratus muka surat diajar dengan baik sekali.Alhamdulillah, jasanya akan ku ingat sampai mati.

Apa kene mengena Dr. Zulkifli al bakri dengan kisah hidup ku? Sebelum itu, sedikit pengenalan tentang beliau yang mana aku sendiri mendengar ucapan berkaitan manusia berilmu ini dari mulut anak muridnya dan juga seorang rakan sebilik pengajiannya. Subhanallah, aku ingin sekali berakhlak dan beilmu sepertinya. Masha Allah! Andai suatu hari aku diangkat menjadi pemimpin, nescaya dia akan ku letakkan sebagai penasihat agamaku. Insha Allah!
Beliau bukan sekadar tawaddu' malah hebat dalam pencarian ilmu, bahkan pengenalanku dengan beliau bukan sekadar anak murid-guru tetapi aku juga menjadikan dia tanda aras dalam menuntut ilmu. Bila ditanya sahaja rakan-rakan yang belajar bersama dengannya, sungguh mengkagumkan apabila beliau pada ketika di Madinah bertalaqqi dengan guru-guru di masjid Nabawi apabila ditanyakan soalan kepada gurunya, tuan guru tersebut akan memaklumkan, ya al-Bakri, ajib! Maka dr.zul diminta untuk menjawab soalan yang ditanya kerana alimnya beliau. Bahkan perjalanan pengajian di peringkat Sarjana beliau di Syria hanyalah dari rumah ke masjid atau kuliah pengajian dan selama bertahun tidak pernah ke pasar, atau tempat-tempat hiburan yang lain. Kelebihan beliau juga yang boleh baca kitab-kitab turath yang sama sebagaimana beliau bertalaqqi dengan para Masyayikh( jamak syeikh). Menurut pengalaman rakannya, dr.zil akan bacakan sebutir-sebutir dari kitab yang dihafaznya kemudian tertawa atau beremosi di mana gurunya juga beremosi pada mana-mana perenggan dalam kitab tersebut. Hebatkan? Allahu akram, moga ramai lagi ulama sepertinya dan aku akan mengikut jejak lagkahnya.

kenapa tiba-tiba aku menulis berkaitan beliau? telah sampai ke telinga ku dr.zul yang menjadi idola ku ini apabila mengetahui aku telah dikonspirasikan dibuang dari masjid, dari mulutnya sendiri yang alim besar dan tawaddu', maka belaiu menuturkan kalamnya kepada seorang jemaah' "siapa yang buang Fakhrurrazi ni, adalah mereka yang BODOH"... kata dr.zul itu menyiram kembali semangat dan jiwaku yang kering ketandusan kerana ujian-ujian. itulah justifikasi orang yang 'alim. Moga Allah merahmati beliau, aku dan seluruh umat Islam dari dahulu hingga hari Qiamat. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan