Hidup banyak memberi, Mati di rahmati Ilahi

Hidup  banyak memberi, Mati di rahmati Ilahi

Rabu, 20 Mac 2013

Makan Malam Keluarga 2013

UnitenBangi, 16Mac2013 - malam kejadian peristiwa makan bersama ini sudah pastia akan kuabadikan dalam penulisan blogku sendiri. mana tidaknya, bukannya senang untuk bersama-sama ahli keluarga, menatapi kedua ibubapa yang dimakan usia tua, melihat raut wajah kedua ibubapa yang bersusah payah membesarkan kami, dan kini giliran kami merasai apa yang mereka rasai pula, membesarkan anak sendiri dan mendampingi mereka.
bercakap soal rezeki, aku bukanlah sekaya mana atau berduit mana, malah aku suka menyatakan aku adalah orang yang sangat banyak komitmen kewangan, kerja dan pelbagai lagi tapi aku tidak mahu menipu diri sendiri kerana aku juga punya masa lebih dan duit lebih pada masa-masa tertentu. bezanya kebijaksanaan kita menghabiskan masa dan duit tadi bergantung kepada apa yang kita fikir dan mahu buat. dalam usia ini, ya memiliki kediaman, kenderaan dan keluarga adalah keutamaan dan sudah berada dalam kendonganku sehingga kini, namun sebagaimana kenderaan minta diperbaiki bila rosak dan menukar minyak hitam enjin bila sampai tempohnya, begitu jugalah keluarga. Maka aku memilih membahagiakan mereka melalui perut mereka.
kegembiraan tidak dapat dibeli dengan wang, tetapi bahagia dan gembira boleh dimiliki dengan wang, apa maknanya? makan malam bersama sebahagian ahli keluargaku ini menelan kos lebih RM200, ada yang kata membazir dengan hanya makan di luar, sekali makan pula. Bagi aku, aku tidak melihatnya dari sudut pembaziran, kerana barang yang paling mahal harganya ialah bila kita tidak boleh belinya dengan duit walaupun kita memiliki sejumlah wang yang banyak, itulah benda dan perkara yang paling mahal. Bukan senang nak ajak abah makan kat luar, last hari tu pun berbuka di Bangi Golf Resort dengan sejumlah Rm70 sekepala, balik dari makan terus tulis kat facebook banyaknya pembaziran makanan di Malaysia berbanding di Palestin yang tidak cukup makan. Hehehe.. insaf sejenak, tetapi adakah itu ertikata dalam Islam makna sebuah pembaziran?  
Sekali lagi aku nyatakan ianya bukanlah pembaziran kecualilah makan mahal-mahal tapi tidak habis atau sengaja tidak habiskan, ya itulah pembaziran, apa yang mahal di sini ialah aku redho membayar erti sejenak bersama dengan keluarga. Oh butterprawn di sini memang menikam kalbu dan juga kesedapan sup ekornya. Insha allah mungkin anda yang sedang membaca entri ini pula akan saya pelawa untuk makan bersama. doakanlah..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan