Hidup banyak memberi, Mati di rahmati Ilahi

Hidup  banyak memberi, Mati di rahmati Ilahi

Ahad, 3 Mac 2013

Hidup dalam Jemaah, Kukuhkan Ukhwah, Tingkat Qudwah Tak Paham dah!

Jalan Gombak, 4Mac2013 - masuk ofis sekejap setelah hampir sebulan tidak masuk, dengan membuat pembayaran sewa ofis kepada abang ayub dan aku menulis sedikit pada blog ini. Sebenarnya semalam aku telah menghadiri satu majlis kesyukuran hari jadi anak kepada seorang pelakon ni, kalau lihat gambar di bawah mesti semua kenal. isunya bukan pasal pelakon tersebut tetapi pengalaman yang aku dapat ambil daripada majlis tersebut. Namun pada 2mac juga aku telah bersama sahabat yang juga seorang peguam menghadiri majlis minum petang para peguam di sbeuah hotel di Kuala Lumpur. Isunya mudah, tuntutan mengadakan sidang parlimen khas berkaitan isu pencerobohan Lahad Datu.
anak aku dan kamu masih lagi dapat menghirup udara segar dan bermain-main di halaman ruma di tanah bumi pertiwi sendiri. tetapi anak-anak mereka ada yang menjadi yatim hanya sekelipan mata seolah-olah tidak disangka suratan takdir itu tersurat buat mereka. bagi aku mudah kita mahu tahu yang benar dan itulah hak rakyat yang dituntut daripada sebuah kerajaan apatah lagi yang mewarwarkan kerajaan yang menunaikan janji.
kekuatan tentera Sulu yang menuntut kepulauan Borneo iaitu Sabah seoalah-olah kembali mengenangkan kisah pernag di antara Saidina Ali RA dan Muawaiyah RA yang kedua-duanya adalah orang Islam dan sahabat nabi SAW. seorang sahabat yang juga penasihat undang-undang Angkatan Tentera memaklumkan kepadaku bahawa jumlah mereka di Sabah adalah lebih ramai daripada apa yang dilaporkan. Ini bermakna, segala jenis radar, sistem keselamatan negara, petugas-petugas keselamatan adakah ketika mereka memasuki perairan negara mereka tidak berfungis, oh tidak? atau ada teori konspirasi dikaitkan sebagaimana kisah kecurian senjata api di kem tentera yang dilakukan oleh Ahlli al-Maunah di Sauk. atau teori taktik pilihanraya yang mahu mengadakan darurat sebagaimana kes memali yang akan memihak kepada kerajaan dengan undi pos secara besar-besaran atas faktor keselamatan negara. wah, terlalu banyak elemen politik yang dipolitikkan. kah..kah..kah.. aku minat juga mahu menyambung pengajian di UIA dalam sains politik jika diizinkan Allah.
Tinggal sebentar kisah yang menarik tegang urat-urat otak dalaman sehingga berkerut memikirkannya. kembali kepada kisah yang agak merehatkan kepala otak, melihat salah seorng kenalan artis yang berubah dan berhijrah yang pernah menjadi tetamu dalam forum yang aku pengerusikan di Masjid KLCC, Yatt Hamzah. dia menghantar wassup kepadaku dengan menjemput ke majlis hari jadi anaknya, dan aku telah membelikan hadiah buat anaknya agar kehadiran aku bukanlah dnegan tangan kosong di samping aku bukannya kenal siapa-siapa di situ. Kebetulan petang itu memang aku tiada majlis apa-apa dan tidak pernaha ku belikan apa-apa untuk anak orang lain untuk majlis harijadi mereka. takpelah janji isteriku juga hadir yang kami mengenakan tema arab sebagaimana diminta dalam jemputan. 
Anas pun berjubahlah, bahkan dia menyangka bahawa dia nak masjid sebab jubah akan dikenakan pada kebiasaan dia mengikuti aku ke masjid untuk ceramah dan solat berjemaah. pada asalnya aku tidak berminat menghadiri majlis yang ramai orang tetapi terkadang terfikir perlu bagi aku memberikan sokongan kepada artis yang berhijrah agar mereka tidak merasakan tersisih, maklumlah selama ni mereka berkawan dengan siapa dan sudah pasti selepas penghijrahan mereka, mereka perlukan kawan-kawan yang baharu yang sealiran dan sefahaman dengan mereka. Namun ucapan tahniah dari aku kerana dia sendiri membawakan tabung aman Palestin dan diumumkan mahu para hadirin memenuhkan tabung tersebut sebelum pulang, jurucakap tidak rasmi bagi bantuan jariah.
Sebenarnya ada kisah menarik dalam majlis ini, bila mana aku bersembang dengan Amin Idris, pengacara TV Al-Hijrah dan juga junior yang aku jumpa yang sedang mengajar Dato Siti Nurhaliza sekeluarga di syarikat mereka Simplycity. Yang pasti aku bertambah maklumat tentang mereka dan makin bersangka baik kerana Dato Siti dan K bukan sahaja mahu anak keluarga mereka dilimpahi cahaya agama tetapi juga pekerja-pekerja mereka agar jadi lebih  beriman.
Cuma bila dalam perjalanan pulang, hati jahatku ada berkata, mentang-mentanglah aku bukan artis terkenal atau pengacara rancangan apa-apa, jadi layanan kepadaku tidak se VIP yang lain, aku juga bukan VIP cuma kekadang bila ada perbezaan layanan yang mungkin bisikan syiatan menghasutku agar berkata buruk dalam hati, Ya Allah ampunkan aku. buat mereka terima kasih atas jemputan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan