Hidup banyak memberi, Mati di rahmati Ilahi

Hidup  banyak memberi, Mati di rahmati Ilahi

Rabu, 20 Mac 2013

Tertelan gigi???

SungaiRamalDalam, 20mac2013 - Kalau dilihat kepada statistik entri ini, memang tiada siapa yang membacanya, apatah lagi dengan tajuk yang mungkin tidak menyelerakan untuk menjamu selera. hahaha.. bukanlah niat mahu menulis kerana tertelan gigi pun nak masukkan ke dalam blog, well... ini tulisan akulah, apa yang nak bising, kalau tulisan dia ambil gambar air teh tarik dan letak status di facebook sedang minum teh tarik dan ada pula yang komen oh sedapnya air tu.. seolah-olah meluahkan  perasaan pada perkara yang enteng. So do i..
Alhamdulillah, anas kini mahu memakai helmet. topi keledar. kalau dulu memang dia degil tak mahu kerana merimaskannya, maka kali ini dia kaur dan mudah untuk aku membawanya menaiki motosikal bersama-sama. Perubahan ini mungkin faktor pembesarannya juga. Dia akan besar, sihat dan bijak. maka awaslah para ibubapa di luar sana jika tidak perasan faktor pembesaran anak sendiri sehingga terlupa anak mereka makin membesar. kesianlah.. erkk
dan dengan rezeki dan nikmat dari Allah juga, aku dapatlah menyediakan keselesaan kepada keluargaku, dengan 3 biji penghawa dingin di sebuah rumah kecil bagiku adalah untuk keselesaan mereka. aku sedar bahawa agak bahaya berisiko bila mana mendidik anak semasa kecil dengan keselesaan kerana bimbang anak tersbeut tidak dapat menerima hakikat jika dia kehilangan nikmat ataupun sedang diuji Allah dengan kesusahan, dan dalam hal ini aku mengambil sikap keperluan. kalau dulu orang menyatakan tentang sesuatu barang ini sebagai keselesaan tetapi hakikat perubahan zaman menyebabkan barang tersebut adalah keperluan dan tidak semestinya kehendak, contoh mudah yang boleh dilihat seperti penghawa dingin, kereta dan sebagainya. Bagi aku, selagi kita mampu, tidak membazir dengan maksud beli barang jangan tidak pakai pula, samalah kalau kita ke pasar, beli itu dan ini tetapi akhirnya kita tidak makan dan esok buang ke tong sampah. walaupun ianya berharga 40 sen bagi sebiji kuih.
aku pada asalnya hairan kenapa gigiku boleh patah secara retak dan sedikit tetapi cuma di satu tempat. puas berfikir barulah aku teringat bahawa aku pernah menjalankan pembedahan kecil bagi mematikan akar gigi kerana sakit gigi. sekaligus aku teringat kebenaran kata doktor yang menyatakan bahawa gigi aku akan reput kerana akarnya sudah tidak ada dalam tempoh jangkamasa 2 tahun, ia 2 tahun lepas lah aku buat proses tersebut. Mahal juga proses ni dekat RM 500, di klinik gigi swasta melayu di Bangi.
dalam masa yang sama, aku dan 2 orang lagi sahabat seperjuangan seperti ikhsan dan izzat masih meneruskan perjuangan yang kami mula bina dan berkongsi pengalaman tersebut kepada yang sudi mendengarnya. mereka mungkin digula-gulakan oleh individu tertentu yang jual nama Islam yang menganiya amanah yang diberikan Allah dan sebagainya. Bagi aku mudah, esok di hadapan Allah samada mereka boleh jawab atau tidak aku serahkan pada yang Maha Berhak, kalau ular menyusur akar tidakkan hilang bisanya. tahniah buat yang sabar dan teruskan menggunakan model senjata itu kerana sememangnya ia utuh dan berbisa, cuma perlukan sedikit pengorbanan masa.. sabarlah hati
dan anak ini di permulaan gambar dan di penghujung cerita entri kali ini, ada yang bertanya bila lagi yang nombor dua, aku menyatakan, Andai Allah rezekikan buatku, itu rezekiku.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan