Hidup banyak memberi, Mati di rahmati Ilahi

Hidup  banyak memberi, Mati di rahmati Ilahi

Sabtu, 20 Oktober 2012

Konvokesyen Master Of Law UKM 20 oktober 2012

Sungai Ramal Dalam, 21Okt2012 - Semalam sejarah dalam hidupku terlakar setelah berhempas pulas selama beberapa ketika, sebenarnya bukan kebanggaan yang mahu ku kongsikan dalam coretan ini, tetapi salah satu catatan yang menunjukkan kepuasan kerana akhirnya berjaya menamatkan sebuah perjalanan pengajian. Alam study adalah yang terbaik, kerana itu menjadikan ku muda dan mematangkan pemikiran, maaf cakaplah, di zaman ini bukan usia menjadikan kita bijak dan matang, tetapi pengalaman daripada setiap inci masa yang mendewasakan. Aku mudah membuat analogi begini, lagi berfikir dan belajar, lagi banyak ubankan keluar.
lentokan manja di sebelah teman seperjuangan merehatkan diri yang keletihan dalam menggali telaga-telaga ilmu, sekali lagi aku mengingatkan diri ini, pengajianku bukan keegoaanku, tetapi tanda kebodohanku dan tanda aras bahawa aku mengakui kebengapanku sehingga aku mencari penawarnya dengan menuntut ilmu. Benarlah sabda nabi SAW, perjalanan menuntut ilmu adalah perjalanan kehidupan, perjalanan dari hidup menuju mati, permulaanya dari dalam kandungan ibu dan berakhir dalam kandungan tanah. Itulah kewajiban semua makhluk yang mengakui kebesarannya dan secara jujur aku memikirkan bagaimana kita manusia akan dihalau di mahsyar Allah ibarat binatang yang akan dihalau ke ladang yang besar dengan keadaan yang pelbagai dan akan ditanya dengan 4 soalan:

1) Apakah agama kamu? 2) Apakah yang kamu habiskan dengan usia muda mu?
3) Dari mana harta yang engkau perolehi dan ke mana ianya di habiskan? 4) Dari manakah ilmu yang diperolehi dan ke manakah ianya dimanfaatkan?
Terjawabkah kita empat soalan tersebut? Sehingga kini aku masih gusar dan bimbang dengan kehidupan abadi ini, ramai yang bertanya kepadaku , adakah aku ini gila sehingga masa ku semua dihabiskan dalam lingkungan menuntut ilmu dan mengajarkannya, duit ringgit jangan cakap, bergolok bergadai aku rasainya, lagi-lagi semasa ditimpa musibah, dua tiga ringgit dalam poket, mujur masih



Tiada ulasan:

Catat Ulasan