KUIM, 19okt2012 - sedang menjaga peperiksaan, menjadi ketua pengawas peperiksaan, hehehe... sebelum ini aku yang menduduki peperiksaan namun masa berubah dan kini akulah yang mengajar dan menjaga dewan peperiksaan pula. Pagi ini membawa Alphard ke KUIM untuk akli kedua kerana aku akan menjemput kedua mentua ku yang berada di Alor Gajah Melaka. Mereka akan menghadiri konvo isteriku di Universiti Malaya(UM) dan aku bersama Ummi ke konvokesyen ku di Universiti Kebangsaan Malaysia(UKM). Abah dan Anas di Universiti Rumah(UR) hehe..
Alhamdulillah aku diizinkan menulis dan mencurahkan idea, namun seperti biasa kiraanku hanya sekitar 60% sahaja penulisan sebenarku dimuat ke dalam akhbar dan selebihnya mungkin di simpan di bilik Editor akhbar tersebut, dakwah ni jangan putus asa, jangan kecil hati tapi kena sabar.
Soalan 1
PERKEMBANGAN dakwah Islam berlangsung begitu baik. Namun, terdapat sesetengah pendakwah bersikap tidak menghormati pendapat/ idea rakan lain dalam membicarakan sesuatu perkara membabitkan kepentingan umat Islam. Perkara itu amat mendukacitakan dan menjadi mangsa sudah tentu orang ramai sehingga sehingga mereka pula terus bercakaran sesama sendiri. Jika itu terus berlaku nampaknya keadaan semakin membuntu terutamanya kepada masalah perpaduan serta pembangunan umat Islam itu sendiri. Komen Ustaz.
Nabi SAW amat menyayangi kita semua dengan memberikan petunjuk dan pedoman ke jalan yang benar. Bahkan nabi SAW juga menganjurkan kepada kita agar sentiasa menyampaikan berkaitan agama kerana sabda nabi SAW, “Agama adalah nasihat”. Namun, perkembangan dakwah yang berlangsung dengan baik ini seringkali dicemari dengan sikap dan keperibadian pendakwah yang hanya menggunakan kalam dan kata-kata mereka tetapi mengabaikan konsep dakwah bil hal(iaitu melalui tingkah laku mereka) sehinggakan terjadi percakaran di kalangan para ustaz sehingga mengakibatkan pengikut- pengikut ustaz- ustaz tadi turut terlibat bertelagah hanya kerana menegakkan hujah masing-masing. Inilah yang diingatkan oleh nabi SAW akan berpecahnya umat Islam ini berpunca kerana pertelingkahan sesama mereka. Dimulakan oleh mereka dan disemarakkan oleh umat Islam sendiri. Berbalik kepada isu utama, sebelum seorang ustaz bergelar ustaz mereka adalah seorang pelajar dan kita semua adalah pelajar sehingga kita mati sebagaimana sabda nabi SAW, “Tuntutlah ilmu dari dalam buaian hingga ke liang lahad”. Nabi SAW mengingatkan kita dalam hadithnya, daripada Ka'ab Bin Malik RA katanya, telah aku dengar nabi SAW bersabda, “siapa menuntut ilmu supaya menyamai ia dengan 'ulama, atau dia menuntut ilmu kerana mahu berhujah dengan orang jahil, atau menuntut ilmu dia kerana mahu manusia pandang kepadanya apabila dia berhujah, maka kesemua kategori tersebut akan dimasukkan ke dalam neraka.” (hadith riwayat at-Tirmizi). Jika buluh yang dilentur tidak tegak mendongak langit, tetapi menyusur di bawah akar, maka buluh yang tumbuh tidak seperti yang diharapkan. Amanah seorang pendakwah atau ustaz itu bukanlah sekadar menyampaikan ilmu pengetahuan agar manusia yang mendengarnya peroleh petunjuk kejayaan di dunia dan beroleh bahagia di akhirat tetapi juga menghormati pendapat dan pandangan orang lain. Pelbagai pendapat itu bukanlah suatu kepincangan tetapi adalah rahmat kerana boleh diikuti oleh umat sesuatu bangsa dan tempat kerana bukan semua dari budaya dan geografi yang sama. Soroti kembali sejarah kejatuhan kerajaan Islam Abasiyyah yang mengakhiri kedaulatan kerajaan Islam yang tersohor hanya apabila umat mereka taksub dan hanya mengangkat mazhab masing-masing dan tidak dapat menerima pandangan ulama lain, adakah kita tidak belajar dari sejarah dan hanya mahu mementingkan hujah kita sahaja sehingga mengecil dan menutup pintu ijtihad yang telah dibuka seluas- luasnya oleh imam-imam
mazhab.
Soalan 2
DAKWAH ke jalan Allah
SWT adalah kaedah (manhaj) yang benar dan jalan yang lurus iaitu
jalan para nabi, rasul dan orang-orang yang saleh. Pendakwah
hendaklah berpegang dengan seruan dakwahnya dan menunjukkan contoh
akhlak yang mulia serta beramal dengan prinsip asas dalam perlakuan
dan kata-katanya. Pendakwah perlu beriltizam mengenai apa yang
didakwahkannya kepada orang ramai. Mereka perlu berdakwah melalui
perbuatannya, bukan dengan kata-katanya saja. Bagi menjayakan usaha
dakwah, apakah sifat terpenting yang perlu mereka miliki dalam usaha
menjadi seorang pendakwah yang baik serta sabar dalam melaksanakan
tugas dakwahnya?
Firman Allah SWT di dalam
surah as-Soff ayat 3, yang bermaksud “celaka besar di sisi Allah
mereka(ulama) yang hanya bercakap tetapi tidak melaksanakan
sebagaimana yang dikata”, bahkan dalam surah berikutnya Allah SWT
berfirman dalam surah al-Jumuah ayat 5 dengan menempelak ulama- ulama
Yahudi dengan menggambarkan kehinaan buat mereka seumpama binatang
keldai yang hanya memikul kitab- kitab, tetapi tidak mahu memahami
kitab- kitab tersebut bahkan mereka mendustkannya. Oleh itu, Maha
Adil Allah memberikan perincian tentang ciri- ciri seorang ustaz
pula, ada pelbagai jenis pendakwah namun yang manakah ciri- ciri
ustaz yang menyamai contoh yang digarispandukan oleh Islam dan kerana
itulah sifat utama ciri seorang ustaz itu ialah mewarisi contoh para
nabi. Dalam erti yang mudah difahami, banyaknya imu di dada para
ustaz ini bukan memacu ke arah kesombongan dan perkelahian tetapi
lagi tawaddu' dan rendah diri, kerana orang yang berilmu resminya
padi, makin tunduk makin berisi. Maka sifat inilah yang dikehendaki
agar lahirnya umat yang rabbani, terdidik dari peribadi ustaz yang
sejati.
Soalan 3
AMANAH menjaga amanah
agama Islam perlu dipertahankan. 'Naqalan' (pindahan/ambilan
maklumat) yang tidak teliti kebenarannya sduah pasti mendatangkan
mudarat besar kepada golongan yang disasarkan. Sikap suka
menyandarkan perkataan tanpa penelitian sudah menjadi 'mainan' dengan
alasan mereka berhak atas kapasiti sudah dikenali dan mempunyai
pengikut yang ramai. Yang mendukacitakan di sini ialah, ada antara
daie menyampaikan apa sahaja yang didengari tanpa mengkaji kedudukan
atau kesahihan sesuatu perkara. Bagaimana dengan sestengah individu
yang 'menelan' bulat-bulat apa yang mereka terima itu sebagai
maklumat sahih? Bahkan ada yang menyandarkan ucapan/ ceramah mereka
dengan penggunaan hadis atau dalil al-Quran yang tidak bertepatan
langsung dengan matlamat sesuatu perkara. Perkara itu cukup bahaya.
Bagaimana, sebagai orang awam kita boleh menangkis atau menapis
setiap yang didengar/ belajar benar-benar terpelihara?
Di antara penyakit-
penyakit kesombongan yang menjangkiti para ustaz apabila mereka tidak
mahu menyatakan 'tidak tahu'. Lantas mereka sanggup menggunakan
segala dalil bagi menegakkan hujah mereka walaupun mereka sedari
tindakan mereka hanya mengundang 'kelegaan' sementara sebelum ianyu
dihidu oleh orang lain. Rendah diri seorang ustaz dengan menyatakan
'saya tidak tahu' tidak akan merendahkan kedudukan ilmu seorang
ustaz, ini sebagaimana kisah yang terjadi kepada Imam Malik yang
ditanya dengan 40 soalan dan hanya menjawab 4 soalan sahaja dengan
jawapan lain hanya dengan menyatakan 'saya tidak tahu'. Hebatnya
pekerti ulama' yang bertaraf mujtahid ini kerana tidak malu mengaku
tidak tahu dan sangatlah bertentangan dengan zaman ini kerana ustaz
hari ini jarang mengaku mereka tidak tahu tentang sesuatu masalah
malah bertambah buruk lagi dengan menambah dan mendustai ajaran
Islam. Wahai para ustaz sekalian, ingatlah sabda nabi SAW, daripada
Abdullah Bin Mas'ud, nabi SAW bersabda, “barangsiapa berbohong
atasku dengan sengaja, maka ambillah tempat duduknya daripada
neraka”, (hadith riwayat at-tirmizi). Dari sudut orang awam pula,
kaedah yang jelas dalam memperhalusi maklumat yang diperoleh daripada
mana- mana sumber, baik dari internet, akhbar, ceramah- ceramah dan
sebagainya hendaklah ditapis dengan menggunakan ilmu juga, ini
sebagaimana firman Allah SWT, “tanyalah ahli ilmu, jika kamu tidak
mengetahui”, ini jelas bermaksud untuk mentashihkan sesuatu jawapan
hendaklah berdasarkan ilmu pengetahuan juga, kaedah ini juga
bertepatan dengan sabda nabi SAW, daripada Abdullah Bin Mas'ud RA,
nabi SAW bersabda, “Allah akan menjernihkan muka seseorang bila
mana ia mendengar daripada hadith(ilmu), maka dihafaznya dan
disampaikannya kepada orang yang lebih faqih(mahir) daripadanya dan
boleh jadi orang yang lebih faqih tadi menjelaskan hadith tersebut
kepada orang yang mendengar tadi. Inilah rantaian yang sepatutnya,
kita peroleh satu ilmu, kita neracakan juga dengan ilmu dengan
berkongsi kepada para ilmuwan(yang ahlinya) akan apa yang kita fahami
dan ulama tersbeut akan memperbetulkan kita jika kita tersalah faham.
Turutannya sebagaimana anak- anak kita mengaji al-Quran, di dengar
oleh ustaz dan ustazahnya dan dibetulkan bacaan tersebut jika
tersalah.
Soalan 4
TERDAPAT golongan yang
tidak layak lagi (dalam erti kata tiada/ masih cetek ilmunya dalam
bidang agama tetapi diberi peluang menyampaikan apa yang difahami
secara dasar saja. Mereka diberi peluang hanya berbekalkan populariti
atau pengaruhnya dalam masyarakat. Yang menyedihkan ialah ada yang
berani mengeluarkan pendapat/ fatwa peribadi yang menimbulkan
kontroversi serta percangahan di kalangan para ilmuwan lain. Di sini,
penting sekali faktor akhlak diberi penekanan kerana jika seseorang
itu sombong dan riyaí sudah pasti akan melemahkan kedudukan
seseorang menghadapi perjuangan dakwah. Disebabkan perkara itu juga
akan muncul sifat mudah membuat kesimpulan dan keputusan. Jelas cara
itu berbahaya kerana mereka boleh terjebak dalam pandangan melangkaui
jangkaan kemudian mudah memperlekehkan/ meremehkan kedudukan orang
lain.
Seringkali masyarakat
terkeliru dalam memahami siapakah dia ustaz, jika di negara arab
ustaz ini bermaksud encik, tetapi di Malaysia, gelaran ustaz ini
merujuk kepada orang yang mahir ilmu agama. Apa yang terjadi bila
mana masyarakat tidak tahu latar belakang ilmu agama seseorang tetapi
kerana perwatakkannya berjubah dan berserban maka mereka terpedaya
dan terus memnggelarkan mereka ustaz tanpa menyelidiki terlebih
dahulu dan menerima sahaja apa yang diucapkan 'ustaz-ustaz' ini
dengan menyangka ia suruhan agama. Bagi mengatasi masalah ini, ia
dapat diselesaikan dengan memperbetulkan di peringkat dua pihak,
pertama orang awam dan kedua para ustaz sendiri. Orang awam
sewajarnya mengetahui dahulu keilmuan mereka yang dipanggil ustaz,
bukan memperkecilkan ukuran ilmu ustaz tersebut tetapi mengetahui
latar belakang pengajiannya memudahkan kita menerima pandangan
mereka, ustaz yang mahir tentang sesuatu disiplin ilmu adakalanya
kurang mahir dalam disiplin ilmu yang lain, ustaz yang pandai mengaji
tidak semestinya tahu ilmu perubatan Islam sebagai contoh, kerana itu
masih ada lagi orang awam terpedaya dengan bomoh- bomoh paslu dengan
mendakwa mereka ustaz kerana memulakan jampi dengan ayat- ayat Quran.
Keduanya di sisi para ustaz, beramanah dalam amanah amat berat
sehinggakan terleka dengan permainan iblis selaku musuh yang nyata
dalam melaga- lagakan para pendakwah. Tujuan para ustaz semuanya
sama, mahu melihat Islam gemilang dan umat mengikut Quran dan Sunnah,
justeru carilah titik persamaan ini berbanding perbezaan. Hormatilah
pandangan ulama yang lain kerana terkadang mereka menjatuhkan hukum
atau fatwa berdasarkan kondisi sekeliling dan siapa yang bertanya.
Contohnya, orang yang baharu memakai tudung walaupun berfesyen atau
sedikit- sedikit perlulah diberi galakan daripada mencemuh dan
menjatuhkan mereka. Ambil pengajaran daripada kisah bagaimana nabi
SAW menguruskan ikhtilaf(perbezaan pendapat) di antara sahabat-
sahabat di dalam kes Bani Quraidzah bahkan perbezaan ini dianggap
rahmat kerana memberi impak positif dalam perkembangan ilmu dan
pemikiran. Teras dalam perselisihan ini adalah adab yang mengutamakan
ukhuwah di antara mereka. Kita mungkin terfikir, “aku mungkin betul
dan mungkin mereka salah tetapi tidak mustahil mereka betul dan aku
yang salah. Inilah tugas para pendakwah yang mengangkat kebersamaan
daripada perselisihan, bahkan jika diamati perkara yang menjadi topik
perkelahian hanyalah isu-isu furu'iyyah(cabang) yang sememangnya
mempunyai pelbagai pendapat kerana perbezaan masa dan tempat. Apa
yang penting ialah kerjasama di antara orang yang berilmu dalam
mengangkat keilmuan di kalangan masyarakat dan menguruskan perbezaan
tersebut dengan bersetuju untuk tidak bersetuju dan janganlah
menggunakan laman muka buku dalam melaga- lagakan konflik pandangan
tersebut.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan