Hidup banyak memberi, Mati di rahmati Ilahi

Hidup  banyak memberi, Mati di rahmati Ilahi

Khamis, 18 Oktober 2012

Pesta Ketam - bila ada yang khianat jom ketam dia

KUIM, 19okt2012 - Tak tahu kenapa Pesta Ketam aku jadikan tajuk utama penulisanku kerana yang pasti di saat ini ada dua tiga jenis perasaan yang bercampur baur dalam hatiku. Subuh tadi terasa semangat kerana mahu melihat artkikel ku keluar di akhbar, ketika selesai menajga peperiksaan di sini, aku menerima panggilan mahkamah yang menyuruh aku menghantar dokumen sebelum pukul 3 dan kelam kabut aku hubungi despatch hebat ZZ, Rahman untuk menghantarnya, selesai perasaan itu dan perasaan untuk membaca khutbah Jumaat di KUIM hambar kerana Ketua Imam masjid tersebut memaklumkan protokal yang dijaga oleh 'Dato' tidak memungkinkan aku berkhutbah, hampa... selepas itu pula panggilan telefon dari ummi menyatakan Tok San telah meninggal dunia. Aku akan menulis khusus tentangnya dalam penulisanku. Kita manusia kan, akur lah kepada Pencipta yang telah menciptakan perasaan-perasaan yang berbolak-balik ini, hebatnya. Sekelip mata boleh berubah.

siakap senohong, gelama ikan duri, bercakap bohong lama-lama jadi pencuri. Manusia ni macam-macam, dan aku di saat gambar di atas dirakam adalah di hadapan rumah seorang 'kenalan' yang telah meminjam wang daripadaku berjumlah RM5ribu. Amaun tu tidaklah banyak sangat untuk aku mengaibkan dia sehingga ke dalam blog, cumanya apa yang menyebabkan aku tidak tahan sikap sombong dan tak mengaku salah. Mungkin kisah aku boleh dijadikan iktibar untuk pembaca blog ini, kisah ni dah lebih ari setahun, peminjam adalah kawan sekelas walaupun tidaklah rapat mana, tapi memang dikenali sebagai orang yang sembang lebat, pinjam dari aku pun sebab katanya untuk buka firma guaman dan aku adalah share partner daripada 4 orang, bila tembelang dah pecah bagilah satu cek ke aku, dan lagi sekali aku kena yang mana akaun tersebut telah ditutup, menambahkan bengang dan berang, bila dihubungi tak angkat termasuklah isterinya, dah kawin dah anak seorang kut, kemudian boleh pula post di facebook seolah-olah muka tak bersalah, bila aku komen maki dalam fb baru pm aku mencabar aku kalau berani datang rumah, kepada mereka yang mengenali ku, aku jarang berkira tentang duit, lagi-lagi kalau orang minta bantuan dalam kesusuhan, tapi ini dah penipu, sombong pulak tu, mengaku pulak tak bersalah, ingat kita ni senang ke nak dibudak-budakkan, so janji 2 minggu up sampai 3 minggu dan kita akan tengok adakah manusia bertukar biawak, kerana lidah bercabang-cabang... hehehe, Ya Allah berilah mereka dan aku hidayah-MU.

nasib baiklah aku masih bergelah prasiswazah yang dah pun siswazah, tak kisahlah jangan panggil aku ustazah sudah. Ini salah satu simulasi lakonan dalam kelas ketika sesi kaunseling guaman, aku macam biasalah tidak serius dan nak buat kelakar je, aku ni kelakar ke? cuba tanya isteri aku, mestidia cakap aku garang.. hahaha
dan habuannya setelah berhempas pulas berlakon dan berceloteh dalam kelas, inilah masanya mengadakan pesta ketaaaaammmm...nyam..nyam... aku tidak pernah makan ketam nipah ni, sehinggakan isinya penuh sdan ketika menulis ni pun terasa kejejeran air liur menghirup ke tengkuk, memang sedap dan seekor ini harganya kira-kira RM 30.










Tiada ulasan:

Catat Ulasan